رعایت بهداشت دهان و دندان خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد

پژوهشگران اعلام کردند اهمیت دادن به سلامت و بهداشت دندانها و لثه ها خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛‌ طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا که با بررسی پرونده پزشکی پنج هزار و پانصد فرد مسن در دوره ای هجده ساله صورت گرفت، افرادی که کمتر از یکبار در روز دندانهای خود را مسواک می کنند در مقایسه با افرادی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت می دهند، شصت و پنج درصد بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.
پژوهشگران در این تحقیقات پرونده پزشکی پنج هزار و چهارصد و شصت و هشت نفر از ساکنان خانه های سالمندان کالیفرنیا را با میانگین سنی هشتاد و یک سال، در سالهای هزار و نهصد و نود و دو تا دو هزار و ده مورد بررسی قرار دادند.
آنالیا پاگینی هیل سرپرست محققان در این خصوص گفت طبق تحقیقات پیشین، التهاب ناشی از باکتریهای مرتبط با بیماریهای لثه در ابتلا به بیماریهایی همچون بیماریهای قلبی، سکته مغزی و دیابت تاثیرگذار است.
وی افزود برخی تحقیقات نیز نشان دادند باکتریهای مرتبط با بیماریهای لثه در مغز افراد مبتلا به آلزایمر  شایع ترین بیماری مرتبط با زوال عقل  بیشتر از افراد عادی وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد پژوهشگران بر این باورند که باکتریهای بیماریهای لثه پس از راه یافتن به مغز سبب التهاب می شوند و به مغز آسیب می رسانند. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.