رفع تحریم‌ها اولویت‌ خارجی دولت یازدهم باشد

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی گفت: مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم تلاش برای رفع تحریم‌ها، مدیریت روابط با آمریکا و اروپا،‌توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است.

به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی در نشست علمی ـ تخصصی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی اولویت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای سیاست خارجی در دولت یازدهم طی سخنانی اظهار داشت: رابطه تنگاتنگی بین سیاست داخلی و خارجی وجود دارد، به گونه‌ای که سیاست خارجی تحت تأثیر تحولات داخلی کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین تحولات داخلی تغییر دولت و قوه مجریه است، از این رو، شکل‌گیری دولت تازه در کشور، خواه، ناخواه سیاست خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی خاطرنشان کرد: بر این اساس، سیاست خارجی دولت یازدهم با چالش‌ها، فرصت‌ها و اولویت‌های نوینی مواجه خواهد بود که باید بر پایه آنها راهکارهای بهینه را برای تأمین اهداف و منافع ملی کشور اتخاذ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین فرصت سیاسی خارجی دولت یازدهم، اعتبار و وجهه داخلی و بین‌المللی آن است که تدوین و پیگیری یک سیاست خارجی فعال و مقتدر را امکانپذیر می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در کنار این فرصت‌ها، چالش‌هایی نیز فراروی سیاست خارجی ایران در دولت آینده وجود دارد که تحریم‌های تحمیلی و بحران سوریه در رأس آنهاست.

وی ادامه داد: بر پایه این فرصت‌ها و چالش‌ها، مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم تلاش برای رفع تحریم‌ها، حل و فصل بحران سوریه، ترمیم و تنظیم روابط با عربستان و ترکیه و مدیریت روابط با آمریکا و اروپا، تقویت و توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و چند جانبه است.

پژوهشگر معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی اضافه کرد: برای تأمین اهداف سیاست خارجی، می‌توان از راهکارهایی چون تقویت توسعه چند جانبه‌گرایی، دیپلماسی سران، توسعه متوازن روابط، تعیین کمیته‌ها و نماینده‌های ویژه، استفاده بهینه از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در قالب دیپلماسی پارلمان از طریق نقش‌آفرینی ریاست مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی استفاده کرد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.