رقابت‌های المپیک در استخرهای مهندسی

جام جم آنلاین: ورزشکارانی که در رقابت‌های مهمی همچون المپیک شرکت می‌کنند، صرفا با تمرین و یادگیری نکات ریز نمی‌توانند بالای سکو بروند.

در حقیقت باید گفت در گذشته، مثلا چند دهه پیش ورزشکاران تنها با تمرین و ممارست و دستیابی به رکوردهای بهتر و البته برخورداری از وضع روحی و روانی مناسب‌تر شانس زیادی برای رسیدن به رتبه‌های بهتر داشتند، اما امروزه فاکتورهای دیگری نیز در موفقیت ورزشکاران نقش دارند.

فناوری همان فاکتور مهمی است که در هزارم‌های ثانیه سرنوشت برنده یک مسابقه را تعیین می‌کند.

ورزش شنا ازجمله ورزش‌هایی است که تأثیر این مقوله بخوبی در آن دیده می‌شود. در حقیقت باید گفت خوب آموزش دیدن، استفاده از تکنیک برتر و البته لباس مناسب سه فاکتوری است که ترکیب آنها با یکدیگر شانس یک شناگر در کسب مقام اول را افزایش می‌دهد، اما محققان فاکتور دیگری را نیز برای موفقیت ورزشکاران این رشته دخیل می‌دانند و آن چیزی نیست جز استخر محل مسابقه.

محققان و حتی شناگران باتجربه دریافته‌اند استخرهایی که با تکیه بر فناوری‌های نوین طراحی و ساخته می‌شوند به طرز چشمگیری از شدت امواج تولید شده در آب که ناشی از حرکت خروشان شناگران است، می‌کاهند.

به عقیده آنها در استخری که در آن امواج خروشان در جهات مختلف منتشر می‌شود شناگران نمی‌توانند حرکت سریعی داشته باشند، اما در برخی استخرهای جدید شرایط چیز دیگری است.

مرکز آبی لندن که برای رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ آماده شده است شامل چندین استخر ازجمله استخری موسوم به fast pool است.

livescience – مترجم: مهدی پیرگزی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.