رقم واردات میوه به نسبت تولید داخل چندان قابل توجه نیست

رییس سازمان توسعه تجارت:
رقم واردات میوه به نسبت تولید داخل چندان قابل توجه نیست

۰۹:۵۵ (پنج شنبه ۲۵ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس سازمان توسعه تجارت درباره واردات میوه خارجی توضیح داد: براساس سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در دوره زمانی مشخص و با تعرفه مشخص واردات انجام می‌شود و رقم واردات به نسبت تولید داخل چندان قابل توجه نیست.

حمید صافدل  با بیان این‌که براساس قانون بهره وری کشاورزی از دو سال قبل در گروهی از کالاهایی که وزارت جهاد اعلام کرده ثبت سفارش متوقف شده است، گفت‌:‌در بعضی از گونه‌های میوه‌ها براساس تصمیم ستادهای مربوطه به صورت فصلی برای دوره‌ی محدودی کمتر از سه ماه امکان واردات وجود داشته به شکل تعرفه فصلی و برای ترخیص در دوره مشخص.

او با بیان این‌که در ثبت سفارش‌های پایان سال گذشته برای اولین بار اعتبار ثبت سفارش را به کمترین زمان ممکن تقلیل داده‌ایم، گفت:‌ یعنی از اولین روز ثبت سفارش برای یک دوره حداکثر سه ماه معتبر بوده و هرچه که این زمان به سمت جلو رفته، زمان کاهش یافته است.

صافدل با تاکید بر اینکه پس از تاریخ اعلام شده ثبت سفارش متوقف شده است، گفت:‌ درباره گروهی از کالاها ممکن است اساسا ثبت سفارش انجام نشده باشد مانند انگور، زردآلو، هلو، شلیل وشفتالو بیش از یک سال و نیم است که ثبت سفارشی انجام نشده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: منطقی است که واردات میوه‌ها در زمان قانونی مربوط به ثبت سفارش انجام شود و اگر پس از انقضای این زمان وارداتی انجام شده به بازرسان سپرده‌ایم که بازار را رصد کنند و هر گونه مورد خلافی را بررسی کنند.

وی درباره علت همزمانی واردات میوه با برداشت میوه در داخل گفت: دوره برداشت محصول ما مثلا در سیب پایان مهر ماه یا حداکثر تا پایان آبان ماه است که بخشی برای مصرف و بخشی برای انبار کردن می‌رود. البته بخشی هم در سردخانه برای شب عید نگهداری می‌شود.

صافدل با بیان این‌که خلایی در بازار گاهی اوقات دیده می‌شود‌، گفت: طی سال‌های گذشته در حدفاصل بهمن تا اردیبهشت ماه صرفا برای یک دوره سه ماهه که عددهای آن همه مشخص است واردات انجام شده ضمن این که درصد واردات در مقابل تولید داخل واقعا رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. این در همه ردیف‌های میوه صدق می‌کند به عنوان مثال در مورد سیب حدود سه درصد کل تولید داخل واردات داشته‌ایم.

رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این که واردات میوه در مجموع رقم قابل ملاحظه‌ای نیست، ادامه داد: براساس سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در دوره زمانی مشخص و با تعرفه مشخص واردات انجام می‌شود و رقم واردات به نسبت تولید داخل چندان قابل توجه نیست.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.