روانشناسی شاد زیستن

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 روانشناسی شاد زیستن

همه ما احساسات غمگین وشادی را تجربه کرده ایم و می دانیم افسرده و غمگین بودن حس خوبی نیست و غمگین بودن را دال بر وجود مشکل یا اختلالی در درون یا محیط پیرامون فرد می دانیم. اما صرف غمگین نبودن نیز امروزه معیارکافی برای سلامت روان نیست،

بلکه شاد بودن حالت طبیعی است که انتظار می رود انسان به آن دست یابد. شاد بودن حالتی هیجانی است که طی آن فرد احساس آرامش و لذت را تجربه می کند. افرادی هستند که همه چیز دارند اعم از شغل مناسب، خانواده و سلامتی و… اما شاد نیستند.

اما در کنار آنها افرادی هستند که با وجود مشکلات متعدد خنده از لبشان دور نمی شود و شاد هستند. پژوهشها نشان دادند که مانعی که اغلب افراد در برابر شاد بودن خود دارند، این است که دنبال دلیل خاص برای شادی می گردند. اغلب افراد منتظرند تا اتفاق خوب خاصی بیفتد یا برخی از مسائل و مشکلات آنها از زندگی شان ریشه کن شود، تا بتوانند احساس شادی و آرامش را تجربه کنند.

این افراد چیزی را واسطه دست یافتن به شادی قرار می دهند و تا به آن دست پیدا نکنند، دلیلی برای شاد بودن نمی بینند وچه بسا پس از دست یافتن به آن، با چالش یا خواسته جدیدی خودشان را مواجه ببینند و به همین ترتیب شاد بودن خود را به تعویق بیندازند.

اما پژوهشهایی که در مقایسه بین افراد شاد و افراد غمگین انجام شده، مشخص کرده است که شاد بودن حسی است که بدون واسطه های یاد شده هم می توان به آن دست یافت.

بسیاری از افراد تمایلی به پردازش احساسات خود ندارند، چون می ترسند چیزی که دوست ندارند از این پردازش بیرون بیاید.

بعضی افراد در تمام طول عمر خود از روبه رو شدن با احساسات شان خودداری می کنند و تمام وقت خود را صرف فعالیت و کار شدید می کنند و شادی بخش گم شده زندگی آنهاست که مجالی برای آن نمی یابند. اما بررسی روانشناختی افراد شاد نشان داده که آنها با تمام احساسات خود به صورت اصیل برخورد می کنند و غم و نگرانی و خشم و … را می پذیرند و تجربه می کنند. برخی از ویژگی های افراد شاد که آنها را متمایز می کند بدین قرارند:

به مشکلات به چشم چالش طبیعی زندگی نگاه می کنند.
همواره امیدوار هستند و راه حلهای تازه برای حل مشکل خود دارند.
دنیا را سیاه و سفید نمی بینند و زیبایی ها را هم در کنار زشتی ها می بینند.
کمتر از عبارات هیچوقت و هرگز و هیچکس و… استفاده می کنند.
از فرصت های کوچک برای تفریح و شادی استفاده می کنند.
روابط دوستانه خوبی با اطرافیان خود برقرار می کنند.

نویسنده : آذر نادی

منبع:روزنامه مردم سالاری

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۱۲ مرداد   مشاهده : ۴۰   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – روانشناسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.