روزنامه وینرسایتونگ مدعی شد: آمادگی ایران برای مذاکره محرمانه با آمریکا

 خبرگزاری آریا- روزنامه وینرسایتونگ چاپ وین در مقاله ای  به قلم دیوید ایگناتیوس نوشت: : متن پیشنهادهای ایران به گروه ۵+۱ در ماه گذشته نشان می دهد که ایران در باره برنامه هسته ای خود تا اندازه آماده توافق و امتیازدهی است.
بنا بر این تحلیل ؛ پیشنهاد ایران تعهد این کشور را به قرارداد “ان. پ. تی.” و حق ایران برای غنی سازی اورانیوم را مورد تاکید قرار می دهد.
مذاکره کنندگان ایران در مسکو به بخش اول اشاره کرده و گفتند چرا غنی سازی در این قرارداد یک حق غیرقابل واگذاری است؟ ایرانی ها برای توجیه غنی ‌سازی خود برخی از مواد و فرازهای قانون منع گسترش سلاح های اتمی را ذکر کردند و از سایر منابع  بین المللی هم استفاده کردند. برخی از کارشناسان آمریکائی و اسرائیلی این حق ایران را زیر سئوال می برند ولی ایران شناسائی رسمی آن را یکی از ستون های اصلی هر گونه مذاکره ای می داند. غنی سازی در همه مذاکرات هسته ای مسئله تعیین کننده است. گروه ۱+ ۵ خواستار آنست که ایران غنی سازی را متوقف کند تا همه قطعنامه های سازمان ملل حالت اجرائی به خود بگیرند. ولی ایران روی حق خود برای غنی سازی تاکید می کند
دربخش دیگری از این مقاله آمده است: در مدارک مربوط به مذاکرات اثری از طرح برد – برد دیده نمی شود. ولی مدارکی دیده می شوند که انعطاف پذیری ایران را در قبال خواست های اعتماد سازی گروه ۱+۵ مبنی بر غنی سازی ۲۰ درصد و صدور مواد سوختی به خارج از کشور را نشان می دهند. این موضوع در یک فرمول بندی مغلق خلاصه شده و طبق آن گروه مزبور متعهد می شود مواد سوختی مورد نیاز مرکز تحقیقاتی ایران را تامین نماید. اگر مذاکرات با شکست روبرو شود این سئوال باقی می ماند که آیا مذاکرات دیگری امکان پذیر است یا خیر.
در این نوشته ادعایی مظرح شده که منابع ایرانی و نیز منابع مستقل آن را هنوز تایید نکرده اند و آن این که:برخی ایرانی ها علامت فرستاده اند که آماده مذاکرات محرمانه با آمریکا هستند. ولی ضیق وقت وجود دارد و فشار آمریکا به خاطر نزدیک شدن مبارزات انتخاباتی در آن کشور مذاکرات جدی و واقعی را مشکل تر ساخته است. فشار تحریم ها بیشتر می شود و خطر عملیات نظامی اسرائیل به طور تهدید کننده نزدیک تر شده است.
در قسمت دیگری از مقاله می خوانیم:نقطه پایانی در سند ۴۴ صفحه ای بیش از هر موضوعی جالب توجه است. هشدار مبنی بر این که ایران به بیش از ۲۰درصد مواد سوختی نیاز خواهد داشت با توجه به طرح های این کشور برای ساخت چهار نیروگاه هسته ای تحقیقاتی در آن کشور و صدور مواد سوختی به سایر کشورها است این موضوع می تواند یک حرکت قاطع شطرنج بازانه باشد ولی در عین حال می تواند نشان از این باشد که مذاکرات در گودالی فرو افتند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.