روشهای پیشنهادی لیلاز برای شناسایی سه دهک اول, چاره ای جز حذف سه دهک بالا نداریم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

لیلاز کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه یارانه ۳ دهک بالای درآمدی باید در اسرع وقت حذف شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت ممکن و با اولین اطلاعات دریافتی یارانه دهک‌های بالای درآمدی حذف شود.

 سعید لیلاز

خبراقتصادی: لیلاز کارشناس اقتصادیبا بیان اینکه طبق اصول مبانی نفت متعلق به همه مردم است و باید به تمام گروه‌های جامعه برسد، اظهار داشت: وقتی دولت از منابع درآمدی یارانه می‌دهد این حق را دارد که تشخیص دهد کدام دهک می‌تواند از این یارانه بهره‌مند شود. همانطور که برای مالیات می‌تواند این تشخیص را داشته باشد.

وی با بیان اینکه موضوع مذکور دربارهٔ درآمد دولت صادق است نه ثروت ملی، افزود: اگر بگوییم نفت ثروت ملی است نه درآمد دولت بنابراین باید تمام آحاد جامعه به طور برابر از این ثروت ملی بهره‌مند شوند.

این کارشناس اقتصادی دربارهٔ ضرورت حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیرها گفت: دولت در حال حاضر به سبب سیاست‌های غلط قبلی به شدت دچار کسری بودجه شده است؛ کسری بودجه در حال حاضر استثنایی است حتی در دوران جنگ هم با این کسری بودجه مواجه نبودیم.

لیلاز ضمن تاکید بر اینکه هزینه‌های عمرانی دولت در حال توقف و صفر شدن است تصریح کرد: حتی با وجود صفر شدن هزینه‌های عمرانی باز هم دولت قادر به پوشش هزینه‌های جاری خود نیست.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای جز حذف دهک‌های بالای درآمدی ندارد،‌ افزود: هم‌اکنون دولت مجبور است دست یاری را به سمت دهک‌های بالا برای تامین هزینه‌ها و مدیریت کشور دراز کند.

وی در همین ارتباط به ضرورت دقت در شناسایی دهک‌های بالای جامعه اشاره و تاکید کرد: دولت قبل با خوشه بندی وارد عمل شد ولی موفق نبود اما دولت فعلی می‌تواند از شرایط و موقعیت اجتماعی خود نسبت به شناسایی دهک‌های جامعه اقدام کند.

لیلاز با اشاره به اینکه به لحاظ اصولی طبقه‌بندی دهک‌های درآمدی اشکال دارد،ولی به لحاظ اجرایی چاره‌ای جز این کار وجود ندارد خاطر نشان کرد: من نمی‌توانم به دولت کمکی دربارهٔ نحوه تفکیک دهک‌های درآمدی داشته باشم.

وی دربارهٔ روش‌های شناسایی این دهک‌های بالای درآمدی گفت: به عنوان نمونه می‌توان با ارزیابی حساب‌های بانکی پرو خالی، حقوق‌های پرداختی ، مصرف برق و گاز بالا و پایین خانوارها دهک‌های موردنظر را شناسایی کرد. همچنین می‌توان از اشخاص حقیقی که مالیات پرداخت می‌کنند نیز نسبت به این زمینه اقدام کرد.

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اینکه شناسایی سه دهک بسیار سخت است ادامه داد: سه دهک یعنی ۲۲ میلیون نفر؛ البته دولت می‌تواند با مکانیسم‌های مشخص و کمی دقت این دهک‌های درآمدی را انتخاب کند به عنوان نمونه می‌توان از ارزیابی سفرهای خارجی، حقوق‌های بالای ۳ میلیون‌تومان و میزان باغ وزمین‌های زراعی بعضی کشاورزهای پولدار سه دهک بالای درآمدی را تشخیص داد.

لیلاز دربارهٔ مهمترین ایراد قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: مهمترین ایراد قانون هدفمندی یارانه‌ها این است که اصلاً‌ این قانون اجرا نشد؛ قرار بود از منابعی که به دست می آید مصارف تامین شود ولی در عمل اصلاً آنچه در قانون آمده بود توسط مجلس و دولت اجرا نشد.

وی تاکید کرد: با توجه به شناختی که از اوضاع اقتصادی کشور دارم پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت ممکن و با اولین اطلاعات دریافتی یارانه دهک‌های بالای درآمدی حذف شود؛ یارانه هر تعدادی که از این دهک‌ها شناسایی شد می‌تواند از ماه جاری حذف شود


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.