روش تلفیقی مبارزه با بیماری’لکه موجی’ سیب زمینی ارائه شد

‘مرتضی خان احمدی’ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این روش، اقدامات مکانیکی مانند تاخیر یا تعجیل در زمان کشت با روشهای شیمیایی و دارویی تلفیق شده است تا بیماری لکه موجی کنترل شود.

وی در باره توسعه مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در سالهای اخیر در کشور، افزود: مبارزه شیمیایی، بخشی از سموم را در گیاه باقی می گذارد که این کار هم برای سلامت مصرف کننده ضرر دارد هم برای طبیعت مناسب نیست.

به گفته وی،علاوه بر این، گاهی با از بین بردن عوامل بیماری زا در گیاه با روش شیمیایی عوامل مفید نیز از بین می رود.

وی افزود: مبارزه بیولوژیک جایگزینی مناسب برای روشهای شیمیایی است و بطور نمونه مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان برای مبارزه با سن گندم، زنبور خاصی را پرورش داده است که روی سن تخم می گذارد و سن رااز بین می برد.

به گفته وی، این روش مبارزه با سن گندم در حال معرفی به بهره برداران استان است و در سال زراعی آینده تاثیر مثبت آن نمایان می شود.

خان احمدی در باره مبارزه با بیماریهای گیاهی گفت: بیماری ‘رایزومانیا’ در سالهای اخیر در کشور موجب خسارات فراوان به محصول چغندر قند شد لذا این مرکز رقم ‘۰۰۵’ را به عنوان بذر جدید چغندر قند معرفی کرد.

وی اضافه کرد: بذر چغندر قند در بیشتر موارد در کشور ما وارداتی است اما رقم جدید که مناسب کشت بهاره در اراضی مبتلا به رایزومانیاست، موجب سه میلیارد تومان صرفه جویی ارزی می شود.

وی افزود: در بخش خاک و آب این مرکز انواع ‘میکروالمنت ها’ و نقشه های تغذیه گیاه تهیه شده است و اکنون می توان گفت خاک هر نقطه از استان دارای چه عناصری است و یا در چه عناصری کمبود دارد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بر این اساس می توان توصیه های مناسب در باره کود شیمیایی را به بهره برداران بخش کشاورزی ارائه کرد زیرا کاربرد بیش از اندازه کود هم به صرفه اقتصادی نیست هم بر سلامت گیاه و محصول نهایی تاثیر منفی می گذارد.

عامل لکه موجی، ویروس پیچیدگی برگ سیب زمینی(PLRV) است ک توسط شته ها، پیوند و غده های آلوده انتقال می یابد.

بر روی برگهای سیب زمینی، علائم به صورت لکه های قهوه ای رنگ با دوایر متحدالمرکز موجی و با حواشی’کلروتیک’ دیده می شود.

این لکه ها بسرعت توسعه پیدا می کند و ممکن است تمام اندام هوایی گیاه، حالت سوخته به خود بگیرد.

درغده سیب زمینی، علائم بیماری به صورت لکه های سیاه فرورفته و با حواشی مشخص دیده می شود و بافت زیر لکه ها قهوه ای رنگ شده و به حالت اسفنجی درمی آید.

ت//۷۱۴۳/ ۶۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۴۸۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. moslem hosseini:

    واقعا جای تاسف دارد که رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی هنوز نمی داند که عامل بیماری لکه موجی قارچ Alternaria می باشد نه ویروس PLRV !!!!!!!!!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.