روش هایی برای جلوگیری از پیر شدن پوست

56368546514566531653 روش هایی برای جلوگیری از پیر شدن پوست

از گذشته های دور تاکنون، جلوگیری از پیری پوست، حفظ جوانی و سلامت پوست یکی از دغدغه های اکثر افراد به خصوص خانم ها محسوب می شود، زیرا پوست از جمله اندامی است که به چشم می آید و مورد قضاوت دیگران قرار می گیرد.

استفاده از اسپری های زیبایی و حمام شیر از زمان کلئوپاترا و رومیان باستان وجود داشته است ولی نخستین اقدام عملی در این زمینه به دهه ۱۸۷۰ باز می گردد که مردم آن زمان با استفاده از خمیر اقدام به لایه برداری از پوست می کردند.

در اواخر دهه ۳۰ در ایالات متحده فردی به نام (آنتوان لاگاس) اقدام به پیلینگ با فنل کرد، وی از روش پدرش که یک پزشک فرانسوی بود و از پیلینگ برای بهبود اسکارهای ناشی از جراحات جنگ استفاده می کرد، پیروی کرد.

امروزه نیز از روش های لایه برداری برای بهبود مشکلات پوستی و جوانی و طراوت پوست استفاده می شود. در این مقاله شما را با انواع روش های لایه برداری و نحوه عملکرد آنها آشنا می کنیم.

لایه برداری چیست؟

لایه برداری یا پیلینگ به معنی برداشتن یک قشر سطحی از روی پوست است. این عمل در اصطلاح، پیلینگ، سایش یا لایه برداری سطحی گفته می شود که یک لایه سطحی از سلول های مرده پوست که حاوی جوش، جای جوش و لک های قهوه ای روی پوست است را برمی دارد.

علاوه بر این لایه برداری، مشکلات پوستی دیگر مانند کدر بودن، زبر بودن، منافذ باز و چروک های ریز پوست را از بین می برد و باعث شادابی و طراوت پوست می شود.

لایه برداری انواع مختلفی دارد

بر اساس نوع عامل لایه بردار می توان آن را به سه دسته پیلینگ شیمیایی، مکانیکی و لیزری تقسیم کرد.

پیلینگ شیمیایی: لایه برداری شیمیایی، به معنای تخریب و برداشتن کنترل شده لایه هایی از پوست با ترکیبات شیمیایی به منظور از بین بردن آثار باقیمانده جوش، آکنه، کک و مک و انواع لک های پوستی است. لایه برداری بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته طول می کشد و پس از دوره پوسته ریزی، پوستی جدید جایگزین آن می شودعمق پیلینگ به غلظت ماده مورد استفاده، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانی که روی پوست باقی می ماند بستگی دارد.

از ترکیبات شیمیایی که برای لایه برداری استفاده می شود می توان به اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک، اسید کربولیک (فنل)، اسید کلرواستیک و اسید تینوئیک اشاره کرد.

پیلینگ مکانیکی: در این روش برای ساییدن پوست از وسایل الکترومکانیکی استفاده می شود و در رفع اسکارهای ناشی از آکنه بسیار مفید است.

پیلینگ لیزری: در حال حاضر از دو نوع لیزر برای این کار استفاده می شود. لیزر دی اکسید کربن و لیزر اربیم یاگ که در این دو نوع لیزر از خواص تبخیر آب برای لایه برداری پوست استفاده می شود.

بهترین فصل برای لایه برداری چه فصلی است؟

بهترین زمان برای انجام لایه برداری پوست یا پیلینگ، پاییز، زمستان و اوایل بهار است، زیرا اشعه خورشید از نفوذ کمتری برخوردار است. باتوجه به این که دوره ترمیم و بازسازی سلول های پوستی یک ماه طول می کشد، برای جوانی و طراوت مدام پوست، تکرار پیلینگ هر ۳ تا ۶ ماه یک بار توصیه می شود. با لایه برداری منظم پوست، روند رشد سلول های جدید را افزایش دهید.

باعث بهبود مشکلات پوستی می شود

در حال حاضر با پیشرفت زندگی صنعتی و آلودگی های محیطی و از همه مهم تر نازک شدن لایه ازن که نقش مهمی در مضرات ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید دارد، نیاز مبرمی به حفاظت از پوست در برابر این عوامل مضر احساس می شود.

از عوارض ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید می توان به مشکلات پوستی، لک های پوستی، کک و مک، تغییر رنگ پوست و ایجاد چین و چروک در پوست اشاره کرد. برای درمان پوست های آسیب دیده از پیلینگ استفاده می شود که باعث بهبود بسیاری از مشکلات در اپیدرم یا درم می شود.

پیلینگ بر اساس عمق لایه برداری

بر اساس عمق لایه برداری پوست، پیلینگ ها به سه دسته سطحی، متوسط و عمیق تقسیم می شوند که عبارتند از:

پیلینگ سطحی: این روش ملایم ترین نوع لایه برداری است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بی حسی و با استفاده از ترکیبات حاوی یک اسید رقیق روی انواع پوست ها انجام می شود. به طور کلی برای از بین بردن چین و چروک های ظریف ناشی از نور خورشید، کک و مک، لک های بارداری، تغییرات رنگ پوست، اسکارهای خفیف آکنه و ضایعات آفتابی خفیف به کار می رود.

پوسته ریزی کمی به مدت ۳ تا ۵ روز ایجاد می شود و یک هفته بعد دوباره می توان لایه برداری را تکرار کرد. لازم به ذکر است که این نوع لایه بردرای قادر به از بین بردن کامل چین و چروک یا لک های پوستی نیست و برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید تکرار شود.

پیلینگ متوسط: این نوع لایه برداری عمیق تر و موثرتر از روش سطحی است و بخش دوم پوست را مورد هدف قرار می دهد. ترمیم آن حدود ۷ تا ۸ روز طول می کشد و درصورت نیاز می توان آن را چند هفته بعد تکرار کرد. این نوع لایه برداری معمولا باعث سوختگی درجه دو پوست می شود و عوارض آن از نوع سطحی بیشتر است. بنابراین نیاز به چند روز استراحت دارد زیرا ممکن است درد و تورمی در مناطق چشم ایجاد کند.

از این نوع لایه بردرای برای از بین بردن چین و چروک های خفیف تا متوسط، تغییرات رنگدانه های پوست، لک های پوستی و ضایعات جلدی و آثار دراز مدت ناشی از اشعه های خورشید استفاده می شود.

پیلینگ عمیق: در این نوع لایه بردرای اغلب از ترکیبات فنلی استفاده می شود و هدف آن لایه های عمقی پوست است که به این لایه ها نفوذ و سوختگی درجه دو ایجاد می کند. از این روش در ضایعات عمقی مثل چین های عمیق پوستی، اسکارهای شدید آکنه و بیمارانی که دچار پیری زودرس پوست (ناشی از نور آفتاب) شده اند و مایل به جراحی نیستند استفاده می شود.

این نوع پیلینگ از انواع پیلینگ ها موثرتر است اما عوارض جانبی ناشی از آن شدیدتر است. جایگزینی پوست جدید، ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد و پوست تا سه هفته قرمز و ملتهب است و درمان کامل آن ممکن است تا چند ماه طول بکشد، بنابراین استراحت در منزل بعد از انجام این روش الزامی است.

ترکیبات طبیعی موثرتر هستند

همه لایه برداری ها با نوسازی کلاژن همراه هستند و پوست بعد از پیلینگ، جوان تر و شاداب تر می شود. هر چه پیلینگ عمیق باشد اثرات آن پایدارتر خواهد بود. در میان اسیدهایی که برای پیلینگ های شیمیایی استفاده می شوند، اسیدهای آلی میوه ها مانند اسید سیتریک (در مرکبات)، اسید مالیک (در سیب)، اسید تارتیک (در انگور) و اسید لاکتیک (در شیر ترش) موثرتر و کاربرد بیشتری دارند.

درضمن اسید لاکتیک که به مقدار زیاد در ماست تازه نیز وجود دارد، با افزایش رطوبت اپیدرم از خشکی پوست جلوگیری می کند. اسید سیتریک باعث افزایش سنتز کلاژن می شود و چین و چروک های ظریف را از بین می برد.

اسید آلفا هیدروکسی (اسیدهای میوه) به عنوان یک ماده پوسته کننده سریع عمل می کند و باعث ریختن سلول های مرده و سطحی پوست می شود. با ریختن سلول های پیر و مرده پوست، سلول های جوان و شاداب به وجود می آید که باعث زیبایی ظاهری و جوانی پوست می شود.

مواد گیاهی عوارض کمتری دارند

لایه برداری پوست با میوه ها، گیاهان طبیعی و اسیدهای طبیعی، کم خطرتر و بی ضرر است و عوارض جانبی به همراه ندارد اما برای این که نتیجه بهتری حاصل شود باید ادامه دار باشد.

علاوه بر این فرد بعد از پیلینگ های گیاهی می تواند به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام دهد و نیاز به استراحت ندارد. محلول های گیاهی معمولا ملایم هستند و هر کسی می تواند به راحتی از این محلول ها برای پاک کردن پوست خود استفاده کند. با استفاده از این محلول ها، لایه سلول های مده از روی پوست (اپیدرم) سریعا پاک می شود و پوست جدیدی به وجود می آید که پوست را روشن تر و صاف تر نشان می دهد.

مراقبت بعد از لایه برداری

پس از انجام پیلینگ، پوست نسبت به اشعه خورشید حساسیت نشان می دهد، بنابراین از پوست در برابر آفتاب باید مراقبت و از ضد آفتاب های قوی تر استفاده کرد. به علاوه باید از نور خورشید پرهیز کرد و بهتر است فرد از خانه خارج نشود.

رعایت بهداشت پوست نیز بعد از لایه برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مراقب باشید تا پوست دچار عفونت نشود.

از خواص جوانه گندم بهره مند شوید

ماسک جوانه گندم علاوه بر لایه برداری پوست باعث شادابی پوست نیز می شود. بنابراین جوانه گندم را در ظرفی بریزید و آن را آسیاب و کاملا خرد کنید. شیر یا ماست را آرام آرام به آن اضافه کنید تا حالت خمیری شمل پیدا کند. پوست را تمیز بشویید و پس از بخور دادن پوست، ماسک آماده شده را با حرکات دورانی از پایین به بالا روی پوست بمالید. با حرکات چرخشی و دورانی پوست را ماساژ دهید. پس از ده دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید و با یک مرطوب کننده مناسب آن را چرب کنید.

منبع: نشریه زیبایی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.