روش های مقابله با کودک ‌آزاری

۱۰م اسفند ،
ممتاز نیوز:‌ آدم بزرگ‌ها همیشه برای کمک و تشویق بچه ‌ها در دسترس می باشند، درست است؟ آنها از بچه‌ها مراقبت می‌کنند، به آنها یاد می‌دهند چطور کارهای مختلف را انجام دهند، رفتار درست را به آنها نشان می‌دهند و آنها را به کارهای خوب تشویق می‌کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، بیشتر آدم‌ بزرگ‌ها بسیار خوب با بچه‌ها رفتار می‌کنند. اما بعضی از آنها به جای اینکه به بچه‌ ها کمک کنند، به آنها آسیب می‌رسانند. یک کلمه بهتر برای آن ‌کودک‌ آزاری است. والدین باید در این خصوص مسایل زیر را با فرزندان خود در میان گذارند:

کودک ‌آزاری به همه بچه‌ها آسیب می‌زند، مهم نیست که کجا زندگی کنند، خانواده ‌اش چقدر پولدار باشد یا اینکه با چه کسی زندگی کند. کودک ممکن است از طرف والدین، پدر یا مادر خوانده، یکی از اعضای خانواده، پرستار، معلم یا یک بچه بزرگ‌تر مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

کودک ‌آزاری ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد – در مدرسه، در خانه، در مهد کودک، یا حتی در ساختمان‌ های عمومی.

همان موقع موضوع را بگویید

کودکی که بسیار جدی مورد آزار قرار می‌گیرد، باید فوراً مسئله را به یکی از بزرگترهای قابل اعتماد بگوید. اینکار ممکن است سخت باشد چون فردی که کودک را آزار می‌دهد ممکن است آن دختر یا پسر را ترسانده باشد که ساکت بماند. مهم نیست که آن فرد چه گفته است و چه تهدیدی کرده است، کودک آزاری همیشه کاری بسیار اشتباه است و کودک باید فوراً از بزرگترها کمک بگیرد.

اگر شما کودکی را می‌شناسید که فکر می‌کنید مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، می‌توانید با گفتن به پدر و مادر خودتان یا یک بزرگتر دیگر به او کمک کنید.

از کجا باید بفهمید کاری کودک‌ آزاری است؟

 کودک ‌آزاری انواع مختلفی دارد – از کتک زدن گرفته یا فریاد کشیدن یا تماس جنسی. کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد ممکن است چند مورد آزار و اذیت را تجربه کند یا یک مورد. بسیار خوب است که با انواع مختلف کودک ‌آزاری آشنا شوید: آزار جسمی، جنسی، کلامی یا احساسی و بی ‌توجهی.

آزار جسمی

آزار جسمی کتک زدن شدید با دست یا یک شیء مثل کمربند است، مخصوصاً کتک زدن‌هایی که جای زخم و کبودی آن روی بدن بماند.

آزار جنسی

بدن شما قسمت‌های خصوصی دارد. این قسمت‌ها که با لباس ‌زیر آنها را می‌پوشانید اینها می باشند: سینه‌ ها، دستگاه تناسلی و باسن برای دختران و آلت تناسلی و باسن برای پسرها. اگر یک فرد بزرگتر یا یک کودک دیگر به این قسمت‌های شما دست بزند یا از شما بخواهد به این قسمت‌های بدن او دست بزنید، یعنی شما را مورد آزار جنسی قرار می‌دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، فرد به کودک می‌گوید که این یک مسئله خصوصی است یعنی یک راز است و نباید به هیچ‌ کس بگوید. اما لازم نیست که کودک این راز را نگه دارد. حتماً باید فوراً به والدینتان یا یک بزرگتر قابل اعتماد دیگر مسئله را بگویید تا به شما کمک کنند.

آزار کلامی و احساسی

این نوع آزار ممکن است بدون دست زدن به شما انجام شود. وقتی کسی سر شما داد بزند یا به شما فحش بدهد یا تهدیدتان کند که تنهایتان می‌گذارد یعنی شما را آزار کلامی یا احساسی می‌کند. همه بچه‌ ها لیاقت این را دارند که بزرگترهایی در زندگیشان باشد که آنها را دوست داشته باشند و تا بزرگ شدنشان از آنها حمایت کنند. طبیعی است که بعضی ‌وقت‌ها پدر یا مادرها عصبانی شوند اما اگر بیش از حد سر کودک فریاد کشیدند، کتکش زدند یا تهدیدش کردند سبب می‌شود که کودک احساس بدی نسبت به خود پیدا کند. بسیار مهم است که این مسئله را به بزرگتری که به او اعتماد دارید در میان بگذارید.

بی ‌توجهی جسمی

وقتی بزرگترها کودک را بدون اینکه وسایل مورد نیازش مثل غذا، لباس تمیز و تختخواب برایش فراهم کنند در خانه تنها بگذارند یعنی به او بی توجهی فیزیکی می‌کنند. وقتی پدر و مادر یا بزرگتر به کودک بی ‌توجهی کند یعنی او را به حمام نمی‌برد، براش تختخواب گرم و راحت آماده نمی‌کند یا موقعی که مریض می‌شود او را پیش دکتر نمی‌برد.

شاید برای بچه‌ها سخت باشد که به دیگران بگویند این چیزهای مهم را برایشان آماده نمی‌کنند. والدین یا مراقبین ممکن است دچار مشکلاتی باشند مثل بیکار شدن، مشکلات خانوادگی، یا اعتیاد اما هر اتفاقی هم که بیفتد، نباید به فرزندشان بی توجهی کنند. به همین سبب لازم است که موضوع را به یک نفر بگویید.

چطور به کسی بگویید که چه اتفاقی برایتان می‌افتد

خیلی مهم است که اگر تحت کودک‌ آزاری قرار گرفتید موضوع را با کسی در میان بگذارید. اما چطور می‌توانید این چیزها را به کسی بگویید؟ اینها راه‌ حل‌هایی می باشند که کمکتان می‌کنند:

– پیش یک بزرگتری که به او اعتماد دارید بروید و مستقیم با او حرف بزنید.

– به بزرگتری که به او اعتماد دارید تلفن کنید و مسئله را تلفنی به او بگویید.

– یک نامه یا ایمیل بنویسید و به یک بزرگتر قابل اعتماد بدهید.

– در مدرسه به یک نفر مثل معلمتان، مشاور مدرسه، معلم بهداشت یا مدیر یا ناظم مدرسه بگویید.

– به پدر یا مادر، خواهر یا برادر بزرگتر یکی از دوستانتان بگویید.

اینکه چطور این موضوع را بگویید و به چه کسی بگویید برحسب موقعیت فرق می‌کند. مهمترین چیز این است که اینقدر این مشکل را بگویید تا بالاخره یک نفر کمکتان کند. بچه‌هایی که به یک بزرگتر می‌گویند که یک نفر آزار و اذیتشان می‌کند، کمک می‌کند بقیه بچه ‌ها هم از او یاد بگیرند. اگر مطمئن نیستید که کودک ‌آزاری است یا نه، می‌توانید اتفاق را برای آن بزرگتر توضیح بدهید و از او بپرسید که این کار کودک ‌آزاری است یا نه.

حرف زدن درمورد این چیزها جرات بسیاری می‌خواهد و بعضی وقت‌ها زمان می‌برد که احساس کنید اینقدر قوی میباشید که درمورد آن حرف بزنید. اشکالی ندارد. فقط بدانید که در آخر کار گفتن مشکل به یک فرد مطمئن شجاعانه ‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. وقتی برای امنیت و خوشبختی خودتان کاری بکنید بسیار احساس خوبی پیدا خواهید کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.