روند ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی کشور کند است

به گزارش ایرنا، ˈ علیرضا افشارˈ شامگاه یکشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان، افزود: ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی بر اساس مصوبات برنامه پنجم و قوانین عادی در اختیار وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.

وی اظهار داشت: وزارت مسکن، راه و شهرسازی مسوول است که سکونتگاههای غیررسمی را در قالب ستاد ساماندهی، برنامه های مطالعاتی و اجرایی، مدیریت کند.

وی تصریح کرد: سکونتگاههای غیر رسمی طبق تعریف به جاهایی اطلاق می شود که در طرح جامع شهری و نظامات شهری قرار نگرفته و افرادی بدون مجوز در این اماکن ساکن شده اند.

رییس مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، به بازدید خود از سکونتگاههای غیررسمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: نظارت اجمالی از سوی دستگاه های مربوطه در این اماکن وجود داشته است.

وی ادامه داد: مناطق ویژه اجتماعی چهار گروه اماکن سکونتگاههای غیر رسمی در دو بخش داخل و خارج شهری، بافت فرسوده و نقاط بی دفاع شهری را تحت نظارت دارد.

افشار، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد سکونتگاههای غیر رسمی کشور در داخل محدوده شهری قرار دارند، گفت: ۳۰ درصد دیگر این سکونتگاهها در خارج محدوده شهری است که به عنوان حاشیه نشینی نامیده می شوند.

وی گفت: با توجه به ایجاد فرصت های شغلی و رفع محرومیت هایی که در مناطق محروم کشور انجام شده است، اما روند مهاجرت به حاشیه کلان شهرها باز هم ادامه دارد.

وی سکونتگاههای غیر رسمی را یک مبحث پیچیده اجتماعی دانست و اظهار داشت: برای جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها و ایجاد حاشیه نشینی و زمینه سازی برای برگشتن افراد به وطن اصلی شان، در حوزه اجتماعی جای بررسی های فراوان دارد.

رییس مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، تصریح کرد: در کشور ما مرکز ملی مطالعات و کنترل مهاجرت وجود ندارد و در بخش داخلی و مهاجرت های خارج کشور، مرکزی مسوولیت این امر را عهده ندارد و حتی آمار دقیقی از جابه جایی جمعیت در دست نیست.

افشار، از به روز کردن کد پستی روی کارت های ملی به عنوان برنامه جامعی که در حال عملیاتی شدن است، به عنوان راهکاری اصولی برای انجام خدمات عمومی نام برد.

وی ادامه داد: با این کار آخرین موقعیت محل اقامت افراد به روز می شود و با آن می توان مهاجرت را در لحظه نخست رصد و سپس علت یابی و بعد از آن به صورت نسبی کنترل کنیم.

وی گفت: طرح ایجاد مرکز ملی مطالعات و کنترل مهاجرت نیز تهیه و بزودی تقدیم شورای اجتماعی کشور خواهد شد که البته نیاز کشور است.

افشار گفت: برای جلوگیری از ایجاد سکونتگاه و توسعه این اماکن معذوریت و محدودیت هایی نیز برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز وجود دارد که البته برخی اوقات نیاز است که تخریب این اماکن با قاطعیت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات کوتاه مدت به منظور ساماندهی اماکن و سکونت گاه های غیررسمی در سه بخش امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کارگروه های اجتماعی فرهنگی قرار دارد و این ضرورتی بود که در دور سوم سفرهای استانی احساس شد.

وی گفت: مسوولان موظف هستند به افرادی که در سکونتگاههای غیر رسمی ساکن هستند حداقل خدمات اجتماعی مانند بهداشتی، فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی را ارایه دهند.

افشار، افزود: شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان در این استان سکونت گاه های غیر رسمی دارند.

وی با بیان اینکه اهمیت مسایل اجتماعی کمتر از میراث فرهنگی نیست، گفت: میراث فرهنگی برای حفظ فرهنگ و تداوم آن ها است.

وی گفت: در ۱۳ سکونت گاه موجود در استان کرمان خدمات بهزیستی ارایه می شود.

افشار، با بیان اینکه بودجه مستقلی برای خدمات رسانی به سکونت گاه های غیررسمی تصویب و تنظیم نشده است، از دستگاه های اجرایی استان کرمان خواست که اولویت برنامه های خود را به سکونت گاه های غیر رسمی اختصاص دهد تا اینکه بخش زیادی مشکلات موجود در این اماکن برطرف شود.ک/۲

۷۴۳۳/۲۶۲۴/ ۳۴۰۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.