رونمایی از دو کتاب در نخستین کنگره شعر جانباز شهید

جمعه ۲ تیر – ۰۱:۳۵:۳۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – در نخستین کنگره شعر جانباز شهید از دو کتاب «به رنگ شقایق» و «جامی زخمخانه‌ی دل» رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، نخستین کنگره شعر جانباز شهید با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار محراب برگزار شد.
در نخستین کنگره شعر جانباز شهید از دو کتاب «به رنگ شقایق» و «جامی زخمخانه‌ی دل» رونمایی شد.
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر این کنگره در این مراسم اظهار داشت: به پیشواز سالروز میلاد حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) می‌رویم تا این کنگره تجلیلی باشد برای شاعرانی که برای جانبازان شهید شعر سروده‌اند و همین‌ که در آن روز قابلیت پخش از رسانه ملی را داشته باشد.
به گفته قاضی‌زاده ستاد کنگره جانباز شهید از ابتدای اسفندماه در وزارت ارشاد آغاز به کار کرد طی این مدت یک هزار اثر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه واصل شد.
وی درباره برگزاری این گردهمایی ادامه داد: هدف از برگزاری نخستین کنگره شعر جانباز در جهت تبعیت از منویات رهبر انقلاب بود آن هم در راستای تجلیل از مقام جانبازانی که رنج و اندوه بسیاری کشیده‌اند و پس از سالیان سال به مقام رفیع شهادت می‌رسند. جایگاه آنها ویژه است و فضای خاصی انسانی بشری و ایثارگری بر آنها حاکم است.
این مقام مسئول ادامه داد: افرادی که ایثارگرانه برای حفظ آرمان‌های انقلاب به مقام جانبازی و در نهایت شهادت نائل شده‌اند جانبازان عزیزی هستند که باید آنها را ارج نهاد.
وی به زمان برگزاری این کنگره اشاره و تاکید کرد: بهترین ایام برای برگزاری چنین کنگره‌ای زمان موجود بود آنجا که مقتدای آنها حضرت عباس به عنوان مقام یک جانباز شهید در جهت صیانت از آرمان‌های اسلام به شهادت رسید.
قاضی‌زاده تصریح کرد: در کنگره علاوه بر توجه به منویات رهبری در دیدار با شاعران آیینی، زنده نگاه داشتن اسطوره‌های صبر، مقاومت و تولید شعر فاخر را سرلوحه کار خود قرار دادیم. پیش از آغاز کنگره آثار را در قالب کتاب در تیراژ ۲ هزار نسخه چاپ کردیم.
وی گفت: کنگره در چهار بخش شعر سپید، نیمایی، سرود و ویژه برگزار شد و داوری آن طی دو مرحله توسط محمدجواد شرافت، فاضل نظری، محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی و اسماعیل امینی صورت گرفت.
وی در خاتمه ادامه داد: به امید خدا انجمن شعر آیینی استان تهران را با قوت برگزار می‌کنیم.
حجت‌السلام جواد محمد زمانی دبیر علمی نخستین کنگره جانباز شهید درباره این کنگره گفت: انگیزه اصلی برپایی این محفل سخنان ارزشمند رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با شاعران آیینی بود؛ ایشان در این دیدار عنوان کردند: “که شعرا حوادث نو به نوی انقلاب را فراموش نکنند یکی از این حوادث که ذهن مرا مشغول کرده جانبازانی هستند که پس از سال‌ها بر اثر جراحات به شهادت می‌رسند این موضوع مهم است شعرا باید موضوعات مهی این چنین را بیابند”.
محمد زمانی گفت: پس از این فرمایشات رهبر انقلاب یک بیت شعر را به عنوان مطروحه طرح کردند که این مطروحه با استقبال شاعران مواجه و بیش از یکصد اثر سروده شد که ۷۰ اثر در کتاب «جامی زخم‌خانه‌ی دل» منتشر شد.
این کتاب بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره جانبازان، بخشی اختصاص به مطروحه‌ها و بخشی هم تصاویری از جانبازان قطع نخاعی و بخشی هم با رهبر انقلاب است.
دبیر این کنگره گفت: در این کنگره یک‌هزار اثر به دبیرخانه واصل و داوری شد که ۱۵ اثر شایسته قدردانی شدند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۲۱۳۳۵۳۴۸۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.