رونمایی از سامانه‌‌های موشکی “یا زهرا(س) ۳” و “قادر”/ بهره‌برداری از سامانه توپخانه‌ای “صافات”

۲۳ آبان ،

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از رونمایی سامانه‌های موشکی یا زهرا(س) ۳ ، قادر و سامانه توپخانه‌ای صافات خبر داد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به منطقه رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴، امیر سرتیپ فرزاد سردار اسماعیلی در نشست خبری از رونمایی از سامانه موشکی “یا زهرا(س) ۳” و سامانه موشکی “قادر” خبر داد و اظهار داشت: این سامانه‌های موشکی، کاملا بومی و تولید داخل است.

وی با اشاره به اینکه سامانه موشکی یا زهرا(س) ۳، سامانه موشکی ارتفاع پایین است، افزود: ما این نیاز را به متخصصین فنی پدافند هوایی و صنعت دفاعی مطرح کردیم و با گذشت مدت وقت کوتاهی، این سامانه را تحویل گرفتیم.

امیر اسماعیلی ادامه داد: در رزمایش مشترک و سراسری مدافعان آسمان ولایت ۴، روی این سامانه موشکی فقط تست تحقیقاتی صورت نمی‌گیرد بلکه باید هدف را به صورت واقعی بزند، یعنی اعتقاد بالایی به این سیستم دفاعی داریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، متحرک بودن را از ویژگی‌های بارز موشک یا زهرا(س)۳ عنوان و تصریح کرد: در آماد و پشتیبانی تهیه قطعات الکتریکی، هیچ نقطه گلوگاهی در این سامانه نداریم.

وی استقرار در شرایط زمینی متفاوت را از دیگر مشخصات بارز این سامانه معرفی کرد و افزود: سامانه موشکی یا زهرا(س) ۳ در همه شرایط آب و هوایی و جوی قابلیت استقرار را دارد.

امیر اسماعیلی در ادامه از رونمایی سامانه توپخانه‌ای “صافات” خبر داد و گفت: این سامانه به شکل الکترونیک عمل می‌کند و یک سامانه غیر فعال است که به هیچ عنوان توسط دشمن کشف نمی‌شود ولی به راحتی دشمن را کشف می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه این سامانه بسیار متحرک است و در شرایط جوی متفاوت نیز آزمایش شده است، افزود: سامانه توپخانه‌ای صافات در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴، هدف واقعی را مورد اصابت قرار می‌دهد و به تست آزمایشگاهی بسنده نخواهیم کرد.

وی نقطه‌زنی حجم بالای آتش، هدایت آتش به سمت هدف و دقت بالا را از ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه توپخانه‌ای معرفی کرد.

امیر اسماعیلی همچنین از رونمایی سامانه موشکی قادر برای اولین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ خبر داد و گفت: در بخش‌های موشک‌های ارتفاع متوسط ما هاگ را داشتیم که در پدافند هوایی بهینه سازی و بومی سازی شده است که میزان کشف هاگ‌های ما با آنچه پیش از انقلاب وارد کشور شده قابل مقایسه نیست.

فرمانده پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سامانه مرصاد که سامانه پیشرفت یک سامانه پیشرفته موشکی بعد متوسط بود در این رزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مرصاد سال قبل که مورد آزمایش قرار گرفت بسیار متفاوت است.

امیر اسماعیلی همچنین تصریح کرد: تفاوت در جنگ الکترونیک ونوع رهگیری و شلیک موشک از تفاوت‌های آشکار مرصاد امسال با مرصاد سال قبل است.

وی سامانه موشکی قادر را یک سامانه موشکی کاملا متحرک خواند و افزود: این سامانه این قابلیت را دارد که شلیک موشک‌ها را بدون پیاده سازی و استقرار لانچرها انجام دهد در حقیقت در کمتر از سی دقیقه این سامانه موشکی حاضر به راه مستقر و آماده شلیک می‌شود.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.