رونمایی نخستین «آنتی ویروس» ایرانی

به دلیل مرتبط بودن این حوزه با مسائل تجاری و امنیتی، دستیابی به دانش فنی تولید ضد بدافزار بسیار مشکل است. به همین دلیل به کمک حوزه‌های مرتبط و با تکیه بر همت متخصصان داخلی، دانش اولیه ساخت ضدبدافزار بومی طی این مدت به دست آمد.

ایسنا: نخستین آنتی ویروس بدافزار، ساخت متخصصان ایرانی با حضور دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دانشگاه شیراز رونمایی شد.آنتی ویروس بدافزار بومی ایران با تکیه بر دانش متخصصان مرکز آپا (آگاهی رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) دانشگاه شیراز و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حالی به بهره‌برداری رسید که به گفته دکتر محمدحسین شیخی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و مجری طرح، کار تحقیقاتی آن از اواخر سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

وی در این باره افزود: دستیابی به فناوری، نیازمند دانشی است که براحتی در مقالات و کتب علمی یافت نمی‌شود و از فناوری‌های پیچیده روز دنیا به شمار می‌رود.

مجری این طرح خاطرنشان کرد: به دلیل مرتبط بودن این حوزه با مسائل تجاری و امنیتی، دستیابی به دانش فنی تولید ضد بدافزار بسیار مشکل است. به همین دلیل به کمک حوزه‌های مرتبط و با تکیه بر همت متخصصان داخلی، دانش اولیه ساخت ضدبدافزار بومی طی این مدت به دست آمد.

وی تاکید کرد: به منظور پیشبرد این پروژه، تیمی متشکل از پنج نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز به همراه چهار نفر دانشجوی دکتری، ۲۰ نفر فارغ‌التحصیل و دانشجوی کارشناسی ارشد و پنج نفر دانشجوی کارشناسی مشارکت داشتند.

مدیر مرکز آگاهی‌رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای (آپا) دانشگاه شیراز تصریح کرد: در حال حاضر نسخه اولیه این ضد ویروس تولید شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پست سر گذاشته است. این نسخه اولین محصول ضدبدافزار بومی است که در یک مرکز دانشگاهی کشور تولید شده و با توجه به منابع انسانی و سخت افزارهای موجود در مرکز آپا در صورت حمایت مالی و تأمین نیازمندی‌های لازم می‌توان به تولید نسخه تجاری این نرم افزار در پایان سال ۹۱ رسید.

به گفته وی از دستاوردهای جنبی این پروژه، ایجاد آزمایشگاه تخصصی تحلیل بدافزار و تهیه بانک بدافزار است که در نوع خود منحصر بفرد است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.