رویکرد معکوس بخش سلامت

سلامت > عمومی– فتانه انفرادی :
مردم می‌گویند: واکسن آنفلوانزا یافت نمی‌شود اما مسئولان می‌گویند: واکسن آنفلوانزا به مقدار لازم وجود دارد.

این نخستین‌بار و قطعا آخرین‌باری نیست که مسئولان چشم بر‌واقعیت بسته‌اند. کافی است سری به داروخانه‌های شهر بزنید تا حق را به مردم بدهید.گروه‌های پرخطر در حالی برای پیداکردن واکسن آنفلوانزا با مشکل روبه‌رو هستند که چندی قبل رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این گروه‌ها در جامعه هشدار داده بود که با توجه به سرد شدن هوا و احتمال بروز بیماری‌های تنفسی، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

دکتر محمدمهدی گویا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، نارسایی کلیه، سرطان، دیابت پیشرفته و افراد بالای ۶۵سال را جزو گروه‌های پرخطر ذکر کرد. اما واقعیت آن است که واکسن آنفلوانزا واقعا کمیاب است و اگر هم باشد با قیمت بالا و هزار اما و اگر یافت می‌شود. البته این مشکل تنها محدود به امسال نیست. سال‌گذشته نیز همین مشکل وجود داشت اما امسال ظاهرا این مشکل حادتر شده و مدیریتی نیز در این حوزه اعمال نمی‌شود. این درحالی است که بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، عروقی، تنفسی، کلیه، انواع سرطان، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و… خود هزار و یک مشکل دارند و یافت نشدن داروهای حیاتی بر‌مشکلات‌شان می افزاید.

نکته قابل تامل آن است که چون نگاه و رویکرد « سلامت‌محور» در جامعه حاکم نیست به همین سبب، حل مسائل و مشکلات مردم در زمینه درمان همواره جدی گرفته نمی‌شود و از سوی دیگر، درحالی‌که در بسیاری از کشورها برای بحث پیشگیری، اعتبارات قابل توجهی اختصاص داده می‌شود در کشور ما فقط وقتی از پیشگیری سخن به میان می‌آید که دچار بحران می‌شویم و این یعنی هدر دادن سرمایه، انرژی و وقت.

بدون شک، توجه جدی به مقوله بهداشت و درمان، اختصاص اعتبار مناسب، همکاری‌های بین‌بخشی و قطع دست افرادی که باعث می‌شوند تا دارو به شیوه منطقی به‌دست مردم نرسد و از همه مهم‌تر، حاکم کردن این تفکر که نگاه و رویکرد «سلامت‌محور» در جامعه باعث افزایش بازده و راندمان کاری افراد می‌شود از مواردی است که باید متولیان سلامت در کشور نگاه جدی به آن داشته باشند. شاید اگر این نگاه در جامعه ساری و جاری شود هم از تعداد بیماران و هم از صرف هزینه‌های بالای درمانی کاسته می‌شود، آنگاه می‌توانیم همین هزینه‌ها را در مقوله مهم پیشگیری و آموزش صرف کرده و جامعه‌ای بانشاط، پویا و سالم داشته باشیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.