رژیم غذایی به پیشگیری از تکرار حملات قلبی کمک می‌کند

۱۷م آذر ،
ممتاز نیوز :افراد دچار بیماری قلبی-عروقی در اغلب موارد گمان می‌کنند که داروهایی که برای کاهش کلسترول یا فشارخون‌شان مصرف می‌کنند، برای پیشگیری از یک حمله قلبی یا سکته مغزی دیگر کافی است.اما نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سالم هم نقش مهمی در این پیشگیری دارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از  همشهری ؛ اما نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سالم هم نقش مهمی در این پیشگیری دارد. خوردن غذاهای سالم نه تنها ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی تازه را کاهش دهد،بلکه خطر مرگ را هم کم می‌کند.

پژوهشگران کانادایی در این بررسی با حدود ۳۲۰۰۰ فرد از ۴۰ کشور با میانگین سنی ۶۶٫۵ سال دربارهٔ عادات غذایی‌شان مصاحبه کردند. همه اشخاص در این بررسی که پیش از این به در کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده شرکت داشتند، یا بیماری قلبی-عروقی داشتند یا دچار دیابتی بودند که با اعضای حیاتی‌شان آسیب زده بود.

غذاهای مصرفی این اشخاص با استفاده از یک پرسشنامه شامل ۲۰ قلم غذایی ثبت می‌شد. از داوطلبان سوال می‌شد که در طول ۱۲ ماه قبل چه مقدار از هر یک قلم‌های غذایی گوناگون را مصرف کرده‌اند و تقریبا برای ۵ سال پیگیری شدند.

در طول این دوره پیگیری، ۵۱۹۰ واقعه قلبی-عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی رخ داد. اما اشخاصی که سالمترین رژیم غذایی را داشتند، بیشترین سود را برده بودند. در آنهایی که سالم‌ترین رژیم غذایی را داشتند، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی ۳۵ درصد، خطر حمله قلبی تازه ۱۴ درصد، خطر نارسایی احتقانی قلب ۲۸ درصد، و خطر سکته مغزی ۱۹ درصد کاهش یافته بود.

هنگامی که فرد رژیم غذایی سالم دارد که از پیشنهاد‌های غذایی پیروی کند و میوه، سبزی، غلات کامل و مغزهای خوراکی بیشتری مصرف کند و در نسبت ماهی به گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در غذایش بالاتر باشد.

برای مثال آمریکایی‌هایی در این بررسی که بیشترین سود را برده بودند که در روز چهار وعده میوه؛ پنج وعده سبزیجات؛ یک وعده مغزهای خوراکی یا پروتئین سویا و سه وعده یا بیشتر غلات کامل مصرف کرده بودند که مطابقه اصول راهنمایی تغذیه آمریکا است.
افرادی که سالم‌ترین رژیم غذایی را داشتند با احتمال بیشتری سن بیشتری داشتند (به طور میانگین ۶۶٫۷ سال) و فعال‌تر بودند و با احتمال کمتری سیگار می‌کشیدند.

این اشخاص همچنین شاخص توده بدنی کمتری داشتند. مهشید دهقان، سرپرست این پژوهش و متخصص تغذیه در موسسه پژوهشی سلامت جمعیت در دانشگاه مک مستر در اونتاریوی کانادا می‌گوید اشخاص سالمندتر دچار بیماری قلبی-عروقی توجه بیشتری به سلامت خود دارند، بنابراین سعی بیشتری می‌کنند.

به گفته دهقان یافته‌های این بررسی اهمیت مصرف دارو را در کمک به درمان بیماری قلبی-عروقی نفی نمی‌کند؛ بلکه این یافته‌ها نشان می‌دهد که بهبود رژیم غذایی فرد هم به همان اندازه داروها مهم می باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.