رکود «طلایی» در بازار خودرو

رکود «طلایی» در بازار خودرو

عصر خودرو : ظاهرا نوسان نرخ ارز و سکه بر بازار خودرو کشور نیز تاثیرگذار است، به نحوی که نمایشگاه‌داران پایتخت معتقدند با توجه به سیر نزولی قیمت ارز و سکه، تقاضای خرید برای خودرو نیز کاهش یافته است.

به نقل از دنیای اقتصاد به گفته آنها، معمولا هر گاه نرخ ارز و سکه بالا می‌رود، تقاضا برای خودرو افزایش می‌یابد و هرگاه قیمت این دو افت می‌کند، میل مشتریان نیز برای خرید خودرو کاهش پیدا می‌کند.
حال نیز که سکه و ارز روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارند، بازار خودرو نیز آرام‌تر و بی‌رمق‌تر از قبل شده و انتظار اواخر بهار را می‌کشد تا دوباره شاهد حضور مشتریان باشد.
رکود بازار خودرو تثبیت قیمت‌ها را نیز به دنبال داشته و بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی، تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکردند. البته پراید از مرز ۱۰ میلیون تومان نیز گذشته و یکی دو خودرو وارداتی نیز افزایش قیمتی محدود داشته‌اند.
به نظر می‌رسد بازار خودرو کشور به خصوص در بخش داخلی‌ها فعلا آرام خواهد ماند و تا اواخر بهار که معمولا خریدو فروش خودرو دوباره رونق می‌گیرد، اتفاق خاصی در آن رخ نمی‌دهد.
تحقق این پیش‌بینی البته به شرطی است که اتفاقات غیرمنتظره‌ای مانند توقف یا کاهش تولید و عرضه خودروها رخ ندهد.
اما به بازار برویم و ببینیم قیمت انواع خودرو در بازار کشور طی هفته جاری به چه شکل بوده است.
در بین خودروهای داخلی، هم اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و این در حالی است که گفته می‌شد تولید آن به دلیل کمبود قطعات متوقف شده است. البته ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند که ۲۰۶ هرگز با توقف تولید در هفته‌های اخیر مواجه نبوده و ۹ هزار دستگاه از این محصول به تولید رسیده است. ایران خودرویی‌ها همچنین خبر توقف تولید پژو ۴۰۵ را نیز تکذیب کرده‌اند.
در بین دیگر خودروهای داخلی، هم اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۶ قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و این قیمت نشان می‌دهد تیپ ۶ هنوز هم بازاری حبابی را به خود می‌بیند و عرضه و تقاضای آن همخوانی چندانی با هم ندارند.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم اکنون تندر-۹۰ مدل E2 17 میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که در مقایسه با هفته گذشته تغییر خاصی را به خود نمی بیند. مدل E1 تندر نیز ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار خودروهای شاسی بلندی مانند قشقایی و ویتارا هم خبر می‌رسد که اولی ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد و دومی نیز در مدل فول خود ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
همچنین ماکسیما نیز با همان قیمت ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود و مگان نیز در مدل فول خود ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مگان دنده‌ای ۱۶۰۰ سی سی نیز قیمتی معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارا است.
به گفته فعالان بازار، قیمت پراید در حال حاضر از مرز ۱۰ میلیون تومان نیز گذشته و مدل‌ هاچ بک فول آن ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
اما در بازار وارداتی‌ها، هم اکنون هیوندایی IX55 قیمتی برابر با ۱۰۳ میلیون تومان دارد که در مقایسه با هفته گذشته کمی گران شده است.
مدل i30 اتومات هیوندایی هم ۵۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و IX35 نیز ۹۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، آزرا نیز در مدل فول خود ۱۱۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سوناتا هم ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار محصولات کیا هم خبر می‌رسد که اسپورتیج ۹۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد و موهاوی هم در قله ۸۸ میلیون تومان قرار دارد.
همچنین در بین محصولات تویوتا نیز، کمری دارای قیمتی معادل ۶۴ میلیون تومان است و کرولا ۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.
لکسوس RX و پرادو نیز به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۲ میلیون تومان قیمت دارند، که در مورد دومی باید گفت حدود دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت   ۱۲:۴

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.