رکورد بیست ساله تورم در ترکیه شکست

آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در ترکیه در سه ماه اول سال جاری میلادی به میزان ۶۱.۱۴ درصد افزایش یافته که در ۲۰ سال گذشته بی سابقه است.

رکورد بیست ساله تورم در ترکیه شکست

به گزارش ممتاز نیوز، آمار‌های رسمی نشان می دهد که تورم ترکیه در ماه مارس به رکورد جدیدی رسیده که ناشی از پیامد‌های حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت انرژی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس آمار ترکیه، شاخص قیمت سالانه مصرف کننده در ترکیه به بالاترین حد در بیست سال گذشته رسیده و در ماه مارس به  ۶۱.۱۴ افزایش یافته است. این بدان معناست که شاخص بهای مصرف کننده نسبت به ماه قبل ۵.۴۶ درصد افزایش یافته است.

گروه‌هایی که بیشترین افزایش قیمت را داشته اند شامل حمل‌و‌نقل با ۹۹.۱۲ درصد افزایش، مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ با ۷۰.۳۳ درصد  و اثاثیه و لازم خانگی با ۶۹.۲۶ درصد افزایش است.

تضعیف لیر و افزایش هزینه‌های زندگی به منبع اصلی نارضایتی عمومی در ترکیه تبدیل شده است. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال آینده با چالش مهمی در انتخابات روبرو است.

جنگ در همسایگی دریای سیاه تاثیر زیادی بر ترکیه داشته است، زیرا روسیه تامین کننده کلیدی انرژی ترکیه بوده و اوکراین بخش مهمی از گندم ترکیه را تامین می‌کند. صنعت گردشگری ترکیه نیز عمدتاً متکی به گردشگران روسی است.

در حالی که کشور‌های سراسر جهان نیز با تورم فزاینده مواجه هستند، مشکلات ترکیه تحت تأثیر رویکرد اقتصادی غیرمتعارف اردوغان قرار گرفته است. رئیس جمهور ترکیه ایده مبارزه با تورم با استفاده از افزایش سود بانکی را رد میکند.  به عقیده او این امر باعث می‌شود قیمت‌ها حتی بیشتر رشد کند.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند اردوغان از ارقام تورم منتشر شده ناراضی است در حالی که مخالفان معتقدند که ارقام رسمی بسیار کمتر از میزان واقعی است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.