رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکست

در پی شکسته شدن رکورد گرمای اقیانوس‌ها، کارشناسان مدعی شدند: احتمال ثبت رکوردهای جدید دیگر وجود دارد.

رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکست

به گزارش ممتاز نیوز، طبق داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، اقیانوس‌ها این هفته رکورد جدیدی از نظر دما ثبت کردند و باعث ایجاد نگرانی‌هایی شدند. در این سنجش مناطق قطبی حذف شده‌اند.

بر اساس گزارشی که رصدخانه کوپرنیک منتشر کرد دمای سطح اقیانوس‌ها در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۳ به ۲۰.۹۶ درجه سانتی‌گراد رسید در حالی که رکورد قبلی متعلق به مارس ۲۰۱۶ با دمای ۲۰.۹۵ درجه سانتی‌گراد بوده است.

دانشمندان می‌گویند که این احتمال وجود دارد که این رکورد همچنان شکسته شود چراکه دما معمولا در ماه‌های مارس هر سال بالاتر است نه در ماه اوت.

دریای مدیترانه هفته گذشته بالاترین دمای سطح خود را با ۲۸.۷۱ درجه سانتی گراد ثبت کرد. آب‌های اطراف فلوریدا کیز [مجمع‌الجزایر مرجانی در سواحل جنوبی ایالت فلوریدا] شبیه دمای یک جکوزی بود و به بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد رسید و احتمالا یک رکورد جهانی را شکست.

اقیانوس اطلس شمالی معمولا در ماه مارس پس از زمستان شروع به گرم شدن می‌کند و در ماه سپتامبر این گرما به اوج می‌رسد اما از آوریل امسال به‌طور مداوم رکوردها شکسته شده است.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم می‌گوید که فرکانس امواج گرمای دریایی بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده و از دهه ۱۹۸۰ نیز طولانی‌تر و شدیدتر شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که این موضوع می‌تواند عواقب مخربی برای سلامت سیاره داشته باشد.

طبق داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، میانگین دمای جهانی سطح دریا بسیار بالاتر از مقادیری است که قبلا در این زمان از سال مشاهده شده بود.

اقیانوس‌ها ۹۰ درصد گرمای اضافی زمین را که در اثر فعالیت‌های انسانی در دوران صنعتی ایجاد می‌شود جذب می‌کنند و با تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو، این انباشت انرژی همچنان افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/


پلاس
علمی و دانستنی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.