رگولاتوری: باندهای فرکانسی تخلیه شده صدا و سیما به شبکه‌های ارتباطی اختصاص می‌یابد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

با گذشت تقریباً یک دهه از ارتقای فناوری تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال و جایگزینی سیستمهای آنالوگ با پخش دیجیتال، کشورهای مختلف دربارهٔ استفاده بهینه از تکه باندهای فرکانسی ۷۹۰-۸۶۲ مگاهرتز و ۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز مطالعه و بررسی می‌کنند.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، عظیم فرد با بیان این مطلب، گفت: در توافقنامه GE06 که در سال ۲۰۰۶ در ژنو امضاء شد ۱۲۰ کشور شامل کشورهای مشترک‌المنافع، اروپائی، آفریقائی و عربی متعهد شدند تا ژوئیه سال ۲۰۲۴ پخش آنالوگ را به پخش دیجیتال تبدیل کنند.
 
مدیرکل صدور پروانه سرویسهای رادیوئی با اشاره به اینکه ایران نیز از امضاءکنندگان این توافقنامه است افزود: با توجه به امکان پخش دیجیتال چندین برنامه با کیفیت تلویزیونی در فضای فرکانسی استفاده شده برای پخش هر کانال آنالوگ، بخشهای بزرگی از انتهای باند فرکانسی UHF پخش فراگیر به صورت جهانی در دو مرحله به سرویسهای رادیوئی دیگری اختصاص یافته است.
 
وی اظهار کرد: تاکنون اغلب دولتها، تکه باند فرکانسی ۸۶۲-۷۹۰ مگاهرتز و برخی دولتها تکه باند فرکانسی ۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز را علاوه بر تکه باند فرکانسی اول، از پخش فراگیر تلویزیونی تخلیه کرده و به کاربردهای ارزشمند دیگری مانند شبکه‌های تلفن‌همراه به ویژه در مناطق کم‌جمعیت اختصاص داده‌اند.
 
وی با اشاره به برگزاری اجلاس بلندپایه کشورهای مشترک‌المنافع در آذرماه دربارهٔ "چشم‌انداز آتی باند فرکانسی۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز در باکو تصریح کرد: بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای آسیا- اقیانوسیه، این تکه باند فرکانسی را به شبکه‌های ارتباطی دیگری اختصاص داده‌اند.
 
مدیرکل صدور پروانه سرویسهای رادیوئی رگولاتوری دربارهٔ وضعیت این تکه باندها در کشورمان گفت: در حال حاضر تکه باندهای فرکانسی ۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز و ۸۶۲-۷۹۰ مگاهرتز در کشور در اختیار سازمان صدا و سیما است که با اتمام دوره انتقال از پخش آنالوگ به پخش دیجیتال و تخلیه به موقع این باندهای فرکانسی، امکان استفاده از این منبع ملی خدادادی برای سایر شبکه‌های مخابراتی رادیوئی فراهم می‌شود.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.