رییس اتاق بازرگانی در صحن علنی مجلس: برخورد تعزیراتی کارساز نیست/ واحد های تولیدی احساس خانوار ها را ندارند

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران که صبح روز سه‌شنبه در مجلس حضور پیدا کرده بود پس از اینکه از سوی محبی نیا دعوت شد تا به بیان نکته های خود بپردازد، طی سخنانی در صحن علنی مجلس در مورد اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها گفت:«  اصل جهت‌گیری هدفمندی یارانه‌ها اصل درست و مؤثری در سلامت اقتصادی کشور است که با عزم همه‌جانبه توسط دولت و مجلس و با حمایت مردم آغاز شد. »

به گزارش خبرآنلاین او به  حواشی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در ابتدای اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها اشاره کرد و گفت: « در آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها با وجود مسائل روانی توفیقات خوبی داشتیم. توفیق کامل هدفمندی در یک مجموعه کامل تحول اقتصادی امکان‌پذیر است؛ در نگاه دولت هم قرار بود طرح تحول اقتصادی اجرا شود که هدفمندی یارانه‌ها نخستین گام این طرح بود. »

وی گفت: در آغاز این سخن مطرح بود که اجرای قانون با شیب ملایم صورت بگیرد و فرصت ۵ساله‌ای برای اجرای قانون در نظر گرفته شد تا تولید با قیمت‌های جدید انطباق پیدا کند. آن چیزی که در قانون برای سهم تولید تصویب شد، ۳۰درصد بود که این ۳۰درصد در سال اول محقق نشد لذا احاساس مدیران تولیدی این نبود که آن چیزی را که قرار بود، پرداخت شود، پرداخت شده است. »

نهاوندیان ادامه داد: « در سال ۹۰ ردیف بودجه‌ای منظور شد و رقم ده‌هزار میلیارد تومان تخفیف پیدا کرد ولی واحدهای تولیدی این احساس را نداشتند که پرداخت مستقیم مثل خانوارها به آنها صورت می‌گیرد. »

وی در ادامه گفته های خود در صحن علنی مجلس به اینکه اشاره کرد که آنچه در حال حاضر باید مورد تأکید قرار گیرد، این است که ما زمانی می‌توانیم فاز دوم را در بخش تولید شروع کنیم که ارزیابی دقیقی از این بخش داشته باشیم.

بر اساس گفته های نهاوندیان  در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که هزینه‌های تولید هر کدام به دلیلی افزایش پیدا کرده است؛ هزینه مالی به دلیل افزایش سود سپرده‌ها به هزینه دستمزد و مواد اولیه نیز به جهت افزایش قیمت ارز جهش داشته است و اگر حامل‌های انرژی هم افزایش پیدا کند، هزینه‌های تولید هم بالا می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: برخورد تعزیراتی در این رابطه به تنهایی کارساز نیست، البته باید با گرانی‌ها مقابله شود.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.