رییس جمهوری آینده هند کیست؟

به گزارش ایرنا، در این انتخابات ‘پراناب موکرجی’ وزیر دارایی سابق از سوی ائتلاف مترقی متحد و ‘پی.ای. سانگما’ ائتلاف دمکراتیک ملی رییس پیشین لوک سابها برای احراز بالاترین سمت تشریفاتی هند رقابت می کنند.

اما از آمار و ارقام موجود مخصوصا بعد از اعلام روز سه شنبه رئیس حزب کنگره ترینامول مبنی بر حمایت این حزب از ‘پراناب موکرجی’ نامزد ائتلاف مترقی متحد، احتمال این که وی در این انتخابات پیروز شود، از رقبا بیشتر است.

هم اکنون خانم ‘پراتیبها پاتیل ‘ دوازدهمین رییس جمهوری هند است که ظرف چند روز اینده جای خود را به احتمال قوی به ‘پراناب موکرجی ‘خواهد داد.

انتخاب ریاست جمهوری هند به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد، یعنی مردم عادی در این انتخابات شرکت نمی کنند و تنها اعضای سه مجلس شامل مجالس قانونگذاری یعنی مجلس نمایندگان معروف به ‘لوک سابها’ و مجلس علیا معروف به ‘راجیا سابها’ و همچنین مجلس قانونگذاری ایالت ها در این انتخابات رأی می دهند.

اما موکرجی که پیش بینی می شود به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری هند انتخاب شود، شخصی است که بیش از نیم قرن فعالیت رسمی در سمت های اجرایی هند دارد.

موکرجی، از سیاستمداران کهنه کار هند و نامزد ائتلاف مترقی متحد در انتخابات ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۲ ریاست جمهوری این کشور در ۱۱ دسامبر سال ۱۹۳۵ در یک خانواده هندوی برهمن بنگالی در روستای میراتی (Mirati) استان بنگال هند متولد شد.

پدر وی ‘کامادا کمار موکرجی’ در جریان جنبش استقلال هند یک عضو حزب کنگره ملی هند (حزب کنگره) بود و وی بیش از ۱۰ سال را در زندان های دولت انگلیس در هند سپری کرد.

موکرجی حرفه سیاسی خود را در سال ۱۹۶۹ با عضویت در حزب کنگره تحت نخست وزیری خانم ‘ایندیرا گاندی’ فقید آغاز کرد.

وی نردبان موفقیت را به سرعت پیموده و تا سال ۱۹۷۳ به عنوان یک وزیر در دولت خانم ایندیرا گاندی منصوب شد.

موکرجی سپس به سمت های گوناگون در کابینه دولت هند منصوب و سرانجام در طول سال های ۱۹۸۲ الی ۱۹۸۴ به عنوان وزیر دارایی هند برگزیده شد.

موکرجی در زمان نخست وزیری ‘راجیو گاندی’ از حزب کنگره کنار گذاشته شد و وی یک حزب سیاسی خاص خود را به نام حزب کنگره راشتریا سماجوادی (Rashtriya Samajwadi Congress) تشکیل داد، ولی آن در سال ۱۹۸۹ بعد از حصول توافقی بین موکرجی و راجیو گاندی در حزب کنگره ادغام شد.

حرفه سیاسی موکرجی با تصمیم ‘پی.وی. ناراسیمها’ نخست وزیر وقت هند رائو به انتصاب وی به عنوان معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی و سپس به عنوان یک وزیر کابینه در طول دهه ۱۹۹۰ احیا شد.

موکرجی در طول سال های ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۶ در کابینه رائو به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد.

موکرجی به دنبال ورود خانم ‘سونیا گاندی’ به امور سیاسی در دهه ۱۹۹۰ به صورت یکی از مشاوران اصلی وی در آمد.

موکرجی در فاصله سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ در دولت ‘مانموهان سینگ’ به عنوان وزیر دفاع، مجددا در فاصله سال های ۲۰۰۶ الی ۲۰۰۸ به عنوان وزیر خارجه و در طول سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲ به عنوان وزیر دارایی خدمت کرد.

موکرجی در سال ۲۰۰۵ به عنوان وزیر دفاع یک قرارداد ده ساله همکاری نظامی را با آمریکا امضا کرد.

وی در سال ۲۰۰۴ به دنبال تشکیل دولت جدید حزب کنگره به عنوان رهبر اعضای لوک سابها (مجلس نمایندگان هند) منصوب شد.

وی اولین بار در سال ۲۰۰۴ از حوزه انتخاباتی جنگیپور در ایالت بنگال غربی در انتخابات لوک سابها نامزد و پیروز شد و این پیروزی را در انتخابات ۲۰۰۹ از همین حوزه انتخاباتی تکرار کرد.

موکرجی جوایز گوناگونی را کسب کرده است. بر اساس تحقیقات سال ۱۹۸۴ مجله یورومانی (Euromoney)، موکرجی به عنوان بهترین وزیر دارایی در جهان شناسایی شد.

روزنامه’بازارهای نوظهور’ ( Emerging Markets ) موکرجی را در سال ۲۰۱۰ به عنوان وزیر دارایی سال آسیا برگزید و ماهنامه مالی( the Banker ) چاپ لندن وی را در دسامبر سال ۲۰۱۰ به عنوان وزیر دارایی سال معرفی کرد.

دولت هند در سال ۲۰۰۸ پادما ویدهوشان، دومین جایزه بزرگ غیرنظامی این کشور را به موکرجی اعطا کرد.

موکرجی از دانشگاه کلکته فوق لیسانس تاریخ و علوم سیاسی و یک لیسانس حقوق گرفته است و دانشگاه انگلیسی ‘ولورهارمپتون’ ( Wolverhampton) در سال ۲۰۱۱ به وی دکترای افتخاری در ادبیات اعطا کرد.

نخست وزیر فقید خانم ایندیرا گاندی استعداد سیاسی موکرجی را درک و وی را به عنوان یک عضو راجیا سابها (مجلس علیای هند) منصوب کرد. موکرجی سپس در ۱۹۷۵، ۱۹۸۱، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ به عنوان عضو این مجلس برگزیده شد.

موکرجی همچنین از اعضای هیات مدیره صندوق بین المللی پول، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه آفریقا بوده است.

سمت ریاست جمهوری هند هرچند حالت تشریفاتی دارد،اما این سمت بالاترین مقام اجرایی هند بوده و از اختیارات قانونی گسترده ای برخوردار است .

رییس جمهوری هند رییس رسمی قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.

بر اساس ماده ۵۳ قانون اساسی هند، رییس جمهوری این کشور می تواند از قدرت های قانونی خود بطور مستقیم، به استثنای موارد بسیار معدودی استفاده کند، ولی یک شورای وزرای تحت ریاست نخست وزیر همه قدرت های رییس جمهوری را عملا اجرا می کند.

به هر حال ظرف چند روز رییس جمهوری جدید هند انتخابات خواهد شد.

گزارش از: کورش باقی

آساق**۵۸۹**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۱۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.