شاعران کمتر به بیان ابعاد وجودی پیامبر اکرم (ص) پرداخته‌اند

‘مصطفی صابر خراسانی ‘ روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به اینکه شاعران امروز چقدر در آثار خود به بیان ابعاد وجودی و شخصیتی حضرت رسول اکرم (ص) پرداخته اند گفت‌: در سالهای اخیر گرایش خوبی به اهل بیت (ع) در شاعران جوان دیده می شود که این گرایش به خوبی در آثارشان هویداست.

وی این گرایش را مدیون درون مایه ها ، زیبایی موجود در ذات شعر و عشق درونی به اهل بیت (ع) دانست و افزود: در برخی موارد این عشق ، همچون عشق به سالار شهیدان بسیار پررنگ تر از سایر ائمه اطهار (ع)‌ دیده می شود.

این شاعر معاصر با یاد آوری اینکه رسول اکرم (ص) در تمامی ادیان به عنوان پیامبر رحمت و مهربانی شناخته شده است، گفت‌: متاسفانه برخی صفات ، ابعاد شخصیتی ایشان قبل و بعد از بعثت، رسالت و رنج‌هایی که در راه دین اسلام متحمل شده اند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

صابر خراسانی از جمله دلایل این کم توجهی را آگاهی اندک و کمبود مطالعه در برخی شاعران عنوان کرد و ادامه داد: دانستن تاریخ اسلام و زندگی پیامبر اکرم (ص) و سایر ائمه لازمه کار شاعری است.

وی گفت‌: در زندگی ائمه معصوم و پیامبر اکرم (ص) صفات و نکاتی وجود دارد که سالهاست از آن غافلیم ، مهربانی پیامبر با حضرت فاطمه(س) و احترامی که ایشان در دوران جاهلیت به مقام زن قائل بودند ، امانتداری ، رفتار با دوستان و حتی دشمنان و آداب رفتار با همسایه از جمله این نکات هستند که می توان با پرداختن به آنها بسیاری از مشکلات مبتلا به جامعه را مطرح و حل کرد.

این شاعر معاصر لحظه لحظه زندگی ائمه معصومین را درسی برای زندگی امروز جامعه عنوان کرد و ادامه داد : توجه به این‌ آداب و یادگیری آن می تواند ما را در انتخاب مسیر درست یاری کند.

وی در مورد یکی از بهترین سروده های خود در وصف پیامبر اکرم (ص) گفت: اثر’ مهربانی ‘ از جمله این‌ آثار است که چند بیتی از آن در ذیل می اید:

کیست احمد مخزن سرخدا

فاش از او کنت و کنزا مخفیا

کیست احمد چشمه اب حیات

نقطه عطف تمام کائنات

کیست احمد رحمه للعالمین

در تجلی اولین و آخرین …

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۰۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.