رییس کمیسیون اجتماعی مجلس: بیکاری موجب افزایش جرایم در جامعه شده است

امید کریمی- زهرا تالانی: ریاست کمیسیون اجتماعی مجس نهم با عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان است.او که پزشک است علت حضورش در کمیسیون اجتماعی را سابقه پررنگش در مبارزه با آسیب های اجتماعی می داند: “من در طول این سالها ۱۰ هزار معتاد را ترک دادم و به واسطه حرفه ام در بهزیستی از نزدیک با کودکان خیابانی و بی سرپرست آشنا هستم. دو کتاب در زمینه مواد مخدر نوشتم که کتاب پیشگیری و درمانم جایزه گرفت و به عنوان نویسنده برتر در خراسان رضوی شناخته شدم.”

گفتگوی خبرآنلاین با رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم را بخوانید؛ 

از آنجایی که شما سالهاست درحوزه اجتماعی کار می کنید و الان هم رئیس کمیسیون اجتماعی هستید تصور می کنید ما در حوزه اجتماعی چه خلا هایی داریم؟

به نظر من مشکل اساسی در آسیبهای اجتماعی بیکاری است.اما برای تعدیل بیکاری باید تولید را ابتدا بالا ببریم تا درآمد تولید ناخالص ملی بالا رود ویارانه تولید کمک فراوانی به این موضوع می کند.متاسفانه در حال حاضر بخش تولید ما با مشکل های فراوانی مواجه است .بنابراین تصور می کنم برای جل مشکل بیکاری تمام کمیسیونها کمک کنند.در حال حاضر جامعه ما با معضل بزرگی به نام بیکاری مواجه است که آسیب‌های اجتماعی بسیاری مانند افزایش خشونت در جامعه و به خصوص در خانواده‌ها را به دنبال دارد.متاسفانه بیکاری موجود در جامعه موجب شده که شاهد افزایش جرایم در سطح خانواده‌ها و در سطح اجتماع باشیم که این موضوع به مرور زمان می‌تواند تبدیل به آسیب بزرگتری برای جامعه شود. البته نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید و تاکید کرد که بیکاری و بی‌پولی لزوماً خشونت را به دنبال دارد، زیرا گاها در افراد دارای شغل و حتی افراد ثروتمند نیز خشونت‌های خانوادگی به چشم می‌خورد.

 

 

در دوره قبل مجلس لایحه بیمه بیکاری برای تقویت بیمه بیکاری و رفع برخی اشکالات و موانع در اجرای قانون بیمه بیکاری تدوین شد و قرار شد مقرری به بیکاران پرداخت شود. این لایحه به ترویج بیکاری کمک نمی کند؟

این موضوع در کشورهای دیگر هم تجربه شده است و در بسیاری از کشورها از بیکاران حمایت می شود. مطابق این طرح، صندوق بیمه بیکاری و بیکاران متقاضی کار باید تشکیل شود. منظور از بیکاران در این طرح هم هم بیمه شدگانی هستند که رابطه شان با کارفرما خارج از اراده او قطع شده باشد. البته این بیکاران باید مرد بالای ۲۵ سال یا زن سرپرست خانوار باشد و حداقل یکسال هم شاغل بوده و حق بیمه پرداخت کرده باشند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که مبلغی که به این افراد داده می شود آنقدر زیاد نیست و درحدی است که بتوانند تنها گذران زندگی داشته باشند و برای زندگی بهتر باید به دنبال کار و درآمد باشند.

بنابراین شما موافق تصویب این طرح هستید؟
بله ما تلاش می کنیم ایرادات شورای نگهبان را در این زمینه رفع کنیم.

شورای نگهبان چه ایراداتی گرفته بود؟
در ماده ۱۱ این طرح ، مجلس دولت را موکلف به پرداخت حق بیمه بیکاری و اجرای این طرح کرده بود اما با توجه به بار مالی آن شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده بود که سرانجام نمایندگان به جای تکلیف، دولت را مجاز به اجرای این طرح کردند. بنابراین دستگا‌ه‌های اجرایی دولتی در سال اول اجرا سهم کارفرما را از محل صرفه جویی در هزینه‌های جاری خود و از محل اعتبار قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور پرداخت می کنند.
 

همانطور که اطلاع دارید در دوره قبل مجلس لایحه حمایت از کودکان خیابانی را در دست بررسی بود که تمام نشد.تصور میک نید برای حل مشکلات این گروه از افذاد جامعه چه باید کرد؟

واقعیت این است که حضور کودکان کار و خیابانی در جامعه اجنتاب ناپذیر است. ما در بهزیستی مشهد در زمان ساماندهی کودکان خیابانی، متوجه شدیم که گروهی ناگزیرند کار کنند، برای همین ما آنها را مدیریت کردیم و شرایطی فراهم کردیم که امکان تحصیل و کار برای آنها فراهم شود یعنی آنها با آرم بهزیستی کار می کردند و مردم هم حمایت می کردند.این طرح را در کل کشور می توانیم تعمیم دهیم.

اما در این موضوع همانطور که خودتان هم حتما اطلاع دارید ما مافیا داریم. بهتر نیست ابتدا این مافیا را حذف کنیم؟

باید با هر مافیایی برخورد شود اما این کار بهزیستی و مجلس نیست و باید قوه قضاییه و نیروی انتظامی این مشکل را حل کنند.توجه داشته باشید که برای حل مشکل کودکان خیابانی و کار یک مربع وجود دارد که اضلاع آن بهزیستی، قوه قضاییه ،نیروی انتظامی و شهرداری هستند که هر کدام یک وظیفه ای دارند.

 
گویا شما در زمینه مواد مخدر هم فعالیت داشتید. وضعیت مبارزه با مواد مخدر در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه موضوع مواد مخدر و روان گردانها گریبانگیر ۱۹۰ کشور دنیا است و کمتر کشوری است که این مشکل را نداشته باشد.طبق آنچه گفته می شود پاکستان، ایران و افغانستان هلال طلایی مواد مخدر هستند، ۹۸ درصد مواد مخدر جهان هم در همسایگی ما در کشورافغانستان تولید می شود،بنابراین ما باید در این زمینه خیلی تلاش کنیم که خوشبختانه موفق هم بودیم و در این راه شهید دادیم و خط مقدم مبارزه هستیم اما به تنهایی نمی شود و باید تمام کشورها هماهنگ باشند.

اما چندی پیش آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشور از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده بود؟
در حال حاضر طبق آمار جهانی، مافیا سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار سود خالص از تجارت مواد مخدر دارند. در برابر این جریان ایران چقدر بودجه برای مبارزه با مواد مخدر دارد؟ اگر این مقایسه را انجام دهید متوجه می شوید که ایران خیلی خوب در این زمینه کار کرده است. بسیاری از کشورها پشت پرده تجارت مواد مخدر دارند مثلا در سال ۱۹۸۵ قرار بود کشور آمریکا با غول کمونیست چین مقابله کنند آنها به نام این کار کوکائین و مواد مخدر وارد کشورشان می کردند. بنابراین به نظر من ستاد مبارزه با مواد خدر خوب عمل کرده اما بهترین کار این است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود چون روشهای خشن پاسخ نمی دهد.

 

بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که تعداد مصرف کنندکان مواد مخدر رو به افزایش است. شما تصور می کنید دلیل این موضوع چه می تواند باشد؟

من یک تحقیقی روی ۲ هزار پرونده از بیماران معتادم انجام دادم و متوجه شدم که ۷۰ درصد علت گرایش به مواد مخدر محیط و رفیق است بنابراین همانطور که گفتم اگر اطلاع رسانی شود کمتر کسی سراغ این مواد می رود. متاسفانه بسیاری هستند که نمی دانند مواد مخدر جدید چه تاثیری دارند و برای حل مشکلاتشان به سراغ این مواد می روند درحالیکه ابتدا مشکلشان حل می شود اما به مرور زمان این موضوع برعکس می شود و لذت آنها کمتر و مصرف بیشتر می شود و همین آسیبها را بیشتر می کند.

برای فرهنگ ساری چه باید کرد؟
البته اطلاع رسانی شروع شده و سازمان های مختلف مانند وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت خیلی خوب نسبت به قبل کار می کنند. در گذشته چنین نبود؛ وقتی سال ۷۷ من درمان را شروع کردم آن زمان اعتیاد جرم بود اما خیلی تلاش کردیم تا بگوییم معتاد بیمار است و باید آنها را درمان کرد. بنابراین قدمهای اول برداشته شده است، اما از سال ۸۶ تا کنون برنامه های ترک اعتیاد شروع شده و هنوز این برنامه جوان است.

بناراین شما معتقدید که ستاد مبارزه با مواد مخدر خوب عمل کرده است؟

بله. هم درمبارزه فیزیکی و هم در کشفیات و اطلاع رسانی. مسئولان باید توجه داشته باشند که میزان گرایش مردم به اعتیاد با بیکاری و مشکلات اقتصادی رابطه مستقیم دارد و به‌طور حتم بروز این معضلات در کشور موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌شود. اجرای طرح‌های حمایتی از معتادان در قیاس با سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است٬ خوشبختانه در چند سال اخیر مسئولان با ایجاد مراکز درمانی ویژه برای معتادان به‌ویژه درمان سرپایی توانسته‌اند که از این گروه حمایت کنند.متأسفانه در سال‌های دور مردم و مسئولان معتادان را به چشم یک مجرم نگاه می‌کردند اما با مرور زمان این فرهنگ در جامعه جای افتاد که این گروه تنها بیمار هستند. ارائه خدمات ویژه و مطلوب نباید تنها مختص بیماران باشد از این‌رو مسئولان به‌ویژه سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی باید در امکانات مناسبی را برای معتادان فراهم ببینند.

معتادان با مشکلات زیادی افزون بر معضل اعتیاد خود دست ‌و پنجه نرم می‌کنند٬ هم‌اکنون این افراد با مشکلات جسمی٬ روحی و اقتصادی روبه‌رو هستند٬ از این‌رو باید حمایت از این قشر افزایش چشمگیری پیدا کند.مسئولان باید توجه داشته باشند که میزان گرایش مردم به اعتیاد با بیکاری و مشکلات اقتصادی رابطه مستقیم دارد و به‌طور حتم بروز این معضلات در کشور موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌شود.کاهش آمار اعتیاد در جامعه تنها با تلاش دو چندان تمام سازمان‌های حمایتی و نظارتی محقق می‌شود.
 

 آخرین موضوعی که در این گفت وگو دوست داریم شما درباره آن صحبت کنید موضوع شناسنامه دادن به فرزندانی است که پدر خارجی و مادر ایرانی دارند است. همانطور که می دانید در دوره قبل تصویب به این فرزندان شناسنامه بدهند اما شورای نگهبان آن را رد کرد. نظر شما چیست؟
من کاملا موافقم و حتما در کمیسیون به این موضوع رسیدگی می کنیم.چون وقتی در کشور ما مثلا برای درختان شناسنامه صادر می شود چرا نباید فرزندان این ازدواجها شناسنامه نداشته باشند. مگر ایرانیانی که می روند خارج از کشور شناسنامه همان کشور را نمی گیرند؟ خب چه ایرادی دارد به فرزندان متولد شده از مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی شناسنامه بدهیم تا بتوانند در این مملکت خوب زندگی کنند؟ البته می شود محدودیت هایی برای گرفتن پست های رده بالا برای آنها گذاشت، هرچند در قانون اساسی کاملا این دیده شده است.

دلایل مخالفت البته امنیتی بود.

من این موضوع را قبول ندارم. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی علاوه بر اقامت دائم در ایران همانند شهروندان ایرانی از حق تحصیل، بهداشت و درمان رایگان، تامین اجتماعی برخوردار شوند.
۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.