زعفران ایرانی و چالش رقبای نوظهور


زعفران ایرانی و چالش رقبای نوظهور

۱۵:۵۲ (چهارشنبه ۱۷ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

زعفران به عنوان محصولی فوق استراتژیک در جهان مطرح است و ۹۰درصد از زعفران تولید شده جهان در ایران تولید می شود اما این محصول به صورت فله ای از کشورمان خارج و با بسته بندی های شکیل و مشتری پسند روانه بازارهای جهانی می شود .

 به گفته صلاحی استاندار خراسان رضوی از ۲۲۰ تن زعفران تولیدی سالانه در دنیا ۱۸۰ تن در خراسان رضوی و ۲۰ تن در خراسان جنوبی تولید می شود و سهم دیگر نقاط دنیا در تولید زعفران فقط ۲۰ تن در سال است. 
صادر کنندگان و فعالان در عرصه تولید و توزیع زعفران در ایران فعالیت های بسیاری انجام داده اند تا مشکل فرآوری و بسته بندی این محصول را حل کنند تا این کالای اصیل ایرانی با نام و هویت کشورمان به جهانیان عرضه شود ، اما هنوز این مشکل حل نشده مشکلی اساسی تر به وجود آمده که ناشی از خروج غیر قانونی و غیر مجاز پیاز زعفران از ایران به کشورهایی همچون چین و افغانستان است . 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به سرمایه گذاری آمریکایی ها در کشت زعفران به جای خشخاش در افغانستان گفت : آمریکا برای اجرای طرح (اف) F و(آر ای) RA یعنی جایگزینی کشت زعفران به جای خشخاش ، به افزایش مزارع کشت زعفران در کشور افغانستان پرداخته است . 
قدسی افزود : متاسفانه تا کنون امکاناتی فراهم نشده است که کارشناسان ایرانی برای تحقیقات میدانی در مورد این مساله به افغانستان بروند و با اهتمام لازم در مورد شرایط به وجود آمده برنامه ریزی نمایند. 
به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ، افغانستان و چین با بهره گیری از نیروی انسانی با مزد کم در سال های آینده به رقبای سرسختی برای ایران تبدیل خواهند شد چون زعفران تولیدشده در این کشورها با قیمت تمام شده کمتری ؛ نسبت به زعفران تولیدی در ایران به جهانیان عرضه خواهد شد. 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران ایران نیز گفت : سازمان ملل متحد ، آمریکا و فرانسه به دنبال کاهش کشت خشخاش در افغانستان از طرح کشت زعفران به عنوان جایگزین بصورت جدی حمایت می کنند و بر اساس آمارهای رسمی از سوی مسئولان افغان ، افغانستان سالانه ۲ تن زعفران تولید می کند . 
میری باتاکید براینکه افغانستان هنوز به تهدیدی جدی برای بدست گرفتن بازارهای جهانی زعفران ایران مبدل نشده است افزود : در آمریکا سالانه ۴۰ تن زعفران استفاده می شود به همین دلیل آمریکایی ها برای تامین نیاز بازار مصرفی زعفران در کشورشان باکمترین قیمت در افغانستان روی آورده اند . 
میری گفت : برای جلوگیری از آلودگی ریشه های زعفران ، کارگران باید در کمترین مدت زمان و پس از باز شدن گل ، ریشه های زعفران را از گل جدا کنند . 
وی افزود : برخورداری از تعداد نیروی انسانی بسیار ، ارزان بودن بهای خدمات کارگران و کم بودن حجم زیر کشت گیاه زعفران در افغانستان سبب شده تا محصولات تولیدی زعفران در این کشور از آلودگی کمتری نسبت به زعفران تولیدی در ایران برخوردار باشد که این امر تهدید دیگری برای خارج شدن زعفران ایران از چرخه ی بازارهای جهانی است . 
براساس شواهد عینی یکی از صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی در بازدید از یکی از کارخانجات تولید زعفران در افغانستان ، رقیب دیرینه ایران در امر زعفران یعنی اسپانیا نیز با سرمایه گذاری های کلان در افغانستان وارد شده و بابهره گیری از فنون و علوم روز ، کارخانجات و کارگاه های تولید محصول زعفران و فرآوری های جانبی را در افغانستان راه اندازی کرده است. 
رییس صندوق توسعه زعفران ایران گفت : کلاله یاهمان رشته های زعفران بسیار ظریف و شکننده است و تاکنون صنعت و دستگاه های پیشرفته به امرجداسازی این محصول وارد نشده است . 
شریعتی مقدم افزود : در سال های اخیر پیشنهاد شد ،مخترعان دستگاهی ابداع کنند که بتوان بااستفاده از آن کلاله زعفران را از گلبرگ ها جدا کرد. 
شریعتی مقدم ادامه داد : با تولید چنین دستگاهی ، قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم زعفران خشک ، ۲۰۰هزار تومان در ایران کاهش می یابد و آلودگی هایی همچون فیتوکلسترون و سافرانول نیز از محصول حذف می شود. 
۶۰۰ هزار خانواده روستایی در خراسان رضوی به صورت مستقیم در بخش تولید زعفران مشغول به کارند . 
براساس پیش بینی کارشناسان ، صادرکنندگان و متولیان زعفران در صورت تدوم شرایط کنونی ، به زودی رقبای نوظهور در زمینه تولید زعفران وارد بازارهای جهانی می شوند و ایران جایگاهش را در تولید و صادرات زعفران از دست خواهد داد . 

.

.

.

..

.

.

اکو نیوز


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.