زمزمه اجرای سیاست پولی انبساطی در آمریکا

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مارکت واچ، طبق خلاصه مذاکرات کمیته بانک مرکزی آمریکا در اول آگوست؛ مقامات ارشد بانک فدرال رزرو تصمیم جدی برای دور سوم خرید اوراق قرضه مشهور به QE3 دارند. در ۱۲ و ۱۳ سپتامبر (سه هفته آینده) در مورد این سیاست تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مارکت واچ، طبق خلاصه مذاکرات کمیته بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در اول آگوست؛ مقامات ارشد بانک فدرال رزرو تصمیم جدی برای دور سوم خرید اوراق قرضه مشهور به QE3 را دارند.

براساس متن منتشر شده این مذاکرات “تعداد زیادی از اعضا اعتقاد داشتند که احتمال اجرای سیاست افزایش عرضه پول[۱] به زودی بسیار قوی است مگر اینکه اطلاعات به دست آمده نشاندهنده یک اتفاق قابل توجه باشند که این اتفاق در مسیر بهبود اقتصادی باشد.”

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر این اتفاق بیفتند و دور سوم سیاست های تسهیل کمی اجرا شود، باید منتظر افزایش قیمت طلا و احیانا کاهش ارزش دلار باشیم. البته معلوم نیست که این افزایش چقدر خواهد بود اما در صورت اجرا شدن این سیاست، افزایش قیمت قطعی است.

داده های اقتصادی از اول آگوست روند ثابتی داشتند ولی نشاندهنده این نکته نیستند که آیا بهبود در داده های اقتصادی به اندازه کافی قابل توجه برای پیش بینی هر گونه اقدامات آتی توسط فدرال ررزو هست یا خیر؟

اگرچه فضای کلی جلسه دقیقاً در راستای اجرای دور سوم سیاست تسهیل کمی (QE3) نبود اما این مذاکرات یقیناً نشان داد که بانک فدرال ررزو آماده اجرای سیاست طی جلسه ۱۲ و ۱۳ سپتامبر خواهد بود. در اصطلاحات کمیته بانک مرکزی آمریکا منظور از تعداد زیادی از اعضا؛ اکثریت کمیته ۱۲ نفری است که سیاست پولی آمریکا را اجرا می‌کنند.

این یک معجزه برای فرار از بحران خواهد بود.

تعدادی از اعضاء کمیته مخالف شدید هر گونه سیاست افزایش عرضه پول هستند. دلیل مخالفت آن ها این است که این سیاست تاثیر اندکی بر روی اقتصاد دارد، ممکن است بازارها را مختل کند، و منجر به بی ثباتی مالی و انتظارات تورمی بالاتری شود.

اگرچه افراد مخالف اکثریت این کمیته را تشکیل نمی‌ دهند و اکثریت اعتقاد دارند که منافع این سیاست بیشتر از هزینه های آن است.

براساس گزارش منتشر شده از جلسه، تعداد زیادی از شرکت کنندگان در جلسه معتقد هستند که یک برنامه خرید دارایی در حجم بسیار بالا می تواند از طریق کاهش نرخ بهره های بلند مدت و آسان تر کردن شرایط مالی بازار در ابعاد گسترده تر باعث حمایت بیشتر از روند بهبود اقتصاد شود. سایرین معتقد هستند که اجرای دور سوم سیاست تسهیل کمی (QE3) می تواند از طریق رونق کسب و کار و اعتماد مصرف کننده به اقتصاد کمک کند.

با توجه به متوسط رشد سالیانه اقتصاد به میزان ۲ درصد، تورم افسار گسیخته و سطح غیر قابل قبول بیکاری؛ فدرال رزرو نگران این نکته است که اقتصاد برای تحمل یک حباب دیگر از خارج از سیستم، بسیار ضعیف باشد. و همراه با در نظر گرفتن این نکته که منطقه یورو در بحران غوطه ور است و کنگره آمریکا در حال نزدیک شدن برای رویارویی با یک مشکل بزرگ مالی است؛ احتمال وقوع یک شوک اقتصادی دیگر هر روز بیشتر می شود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.