زمین تعیین‌کننده قیمت خانه‌های تهران است یا چشم‌ و هم‌چشمی‌ها؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

http://www.bananews.ir/درحالیکه کارشناسان و بنگاه‌داران مسکن معتقدند چشم و هم چشمی‌ها حرف اول را در تعیین قیمت خانه می‌زند، سکاندار مسکن دولت دهم می‌گوید قیمت مسکن در کلان‌شهری مانند تهران را زمین تعیین می‌کند و نه قیمت ساخت آن.

حال این پرسش مطرح است که اگر قیمت زمین تعیین‌کننده نرخ خانه است چرا با افزایش نرخ ارز و قیمت مصالح ساختمانی، قیمت خانه هم افزایش یافته است؟

به گزارش از سوی دیگر اگر قیمت زمین به ویژه در کلان‌شهرها با نظارت بیشتر و کاهش قیمت‌ همراه شود، آیا رویای خانه‌دار شدن برای بعضی متقاضیان مسکن که سالهاست در انتظار مناسب شدن قیمت مسکن می باشند، محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی نیکزاد که بیشترین سهم قیمت خانه را متعلق به قیمت زمین می‌داند، حذف قیمت زمین از مسکن را با واگذاری زمین رایگان به مردم اقدامی انقلابی عنوان می‌کند و معتقد است: در کنار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، تأمین تأسیسات زیربنایی و روبنایی ، برای خانه‌دار شدن اقشار فاقد مسکن در دولت‌های نهم و دهم زمین رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی که بارها بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید کرده‌ است و بیشترین گلایه‌اش از صاحب‌خانه‌هایی است که دارای چندین ملک مسکونی می باشند، می‌گوید: گاهی یک ایرانی ۱۵ واحد مسکونی دارد و ۱۵ ایرانی حتی یک واحد مسکونی هم ندارند.

 

وی که آخرین روزهای وزارتش در دولت دهم است، با اشاره به صاحب‌خانه‌هایی که چندین خانه دارند، می‌گوید: باید با استفاده از ابزارهای قانونی مانند اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه، مالیات بر معاملات مکرر مسکن و مالیات بر زمین‌های بایر، بازار مسکن را کنترل کرد چراکه اکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوارهای ایران وجود دارد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، طی یک سال از پاییز۹۰ تا پاییز ۹۱ متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی ۵۲٫۸ درصد افزایش یافته است.

دراین میان رییس کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است: با عرضه زمین ارزان‌تر، قیمت‌ها در مناطق مختلف کلان‌شهرها متعادل می‌شود و اشخاص بیشتری به سمت خرید مسکن می‌روند.

به گفته ایرج رهبر در صورتیکه قیمت زمین در منطقه‌ای مناسب شود و متقاضیان بسیاری به آن منطقه مراجعه کنند،‌ مناطق دیگر نیز با تعادل قیمت مواجه می‌شوند و همین روال سبب تعادل قیمت در مناطق مختلف می‌شود.

در بازار مسکن این روزهای کشور که افزایش قیمت‌ها روز به روز ملاحظه می‌شود، بنگاه داران و کارشناسان مسکن معتقدند: چشم و هم چشمی‌ها حرف اول را در تعیین قیمت خانه می‌زند.

وقتی قیمت‌گذاری خانه‌های فروشی هیچ قاعده و چارچوبی ندارد و به صورت سلیقه‌ای و رقابتی با دیگر خانه‌های فروشی در محل فروخته می‌شوند، چشم و هم‌چشمی‌ها تعیین‌کننده بازار مسکن شده‌ و در یک چشم برهم زدن قیمت‌ها به میزان بسیاری بالا و پایین می‌شوند.

این درحالیست که افزایش جمعیت کلان‌شهر تهران روز به روز به مشکلات این شهر می‌افزاید و علاوه بر کار و اشتغال، مهمترین مشکل، تامین “مسکن” است اما با وجودی که متولی مسکن کشور وجود خانه‌های خالی و ساخت واحدهای مسکن مهر در نزدیکی شهرهای بزرگ را از جمله راه‌ حل‌های تامین مسکن عنوان می‌کند، هنوز مشکل تامین مسکن و بالا بودن قیمت‌ها وجود دارد و همچنان بسیاری از متقاضیان برای خرید و اجاره یک واحد آپارتمانی با مشکلات متعددی مواجهند.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.