زنان مسلمان در تاریخ بازی های المپیک

در این گزارش با زنان مسلمانی که در تاریخ بازی های المپیک در این مسابقات شرکت کردند آشنا می شوید.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز،  سابقه ممنوعیت حضور زنان در المپیک به نخستین بازی های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ باز می گردد اما مشارکت زنان در بازی های المپیک از سال ۱۹۹۲ به بعد به بحثی فراگیر و مهم تبدیل شد و پیگیری آن مثمر ثمر واقع شد چرا که در بازی های سال ۱۹۹۲ بارسلونا  کاروان اعزامی ۳۵ کشور جهان که نیمی از آنها کشورهای مسلمان بودند بدون هیچ ورزشکار زنی در المپیک حاضر شدند.

برای کاهش تعداد این کشورها و افزایش حضور زنان ورزشکار در المپیک اقداماتی صورت گرفت از جمله اینکه دو زن فرانسوی به نام های آنی سوگیر و لیندا ویل کوریل  گروهی را برای فعالیت  از کشور هایی در این دست تشکیل دادند آنها با این ادعا که این کشورها از قوانین ضد تبعیض المپیک تخطی کرده اند مذاکره با کمیته بین المللی المپیک را  آغاز کردند تا بتوانند تحریم کشورهایی که زنان خود را از حضور در المپیک منع می کنند تصویب کنند.
 نتیجه اقداماتی  از این دست آن شد که تعداد این کشورها از ۳۵ در المپیک ۱۹۹۲ به ۳۶ کشور در المپیک ۱۹۹۶ آتللانتا،  ۱۰ کشور در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ۵ کشور در المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۴ کشور در المپیک ۲۰۰۸ پکن کاهش یافت اما باز هم کشورهای مسلمان کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند به طوریکه در المپیک پکن کشورهای بروئی، عربستان، قطر و کویت از کشور های اسلامی بودند که در این رقابت ها بدون  هیچ ورزشکار زنی حضور پیدا کردند.
 مقامات ورزشی کشورهای عربی در توجیه رفتار خود بحث حضور اندک زنان در هیئت های تصمیم گیرنده کمیته بین الملی المپیک را پیش می کشند معتقدند محدودیت  مشارکت زنان  تنها به کشور های آنها اختصاص ندارد.
 نقاط برجسته حضور زنان مسلمان ورزشکار در رقابت های المپیک به شرح زیر است:
  در المپیک ۱۹۶۴ بود که ورزشکاران  زن ایرانی این رقابت ها حضور پیدا کردند.
 ۱۹۴۸ : نوال المتوکل از کشور مغرب نخستین زن عربی است که موفق به کسب مدال طلای المپیک شد او که در مسابقات دو ۴۰۰ متر زنان در  بازی های لس‌آنجلس این مدال را به خود اختصاص داد به عضویت کمیته بین المللی المپیک دست یابد.
 در المپیک ۱۹۹۲   حصیبه بوالمر که از الجزایز  موفق شد مدال طلای  دو ۱۵۰۰ متر المپیک را به خود اختصاص دهد سوسی سوسانتی از اندونزی نیز به عنوان نخستین ورزشکار المپیکی قهرمان در مسابقات بدمینتون المپیک توانست نام خود را در تاریخ  ورزش جهان به ثبت برساند.
 در المپیک ۱۹۹۸ نوال المتوکل به عنوان نخستین زن مسلمان عرب به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمد.
 در المپیک ۲۰۰۰  سیدنی شاهزاده اردنی، حیا نخستین زن عربی است که افتخار حمل پرچم کشور خود را در رژه مراسم افتتاحیه المپیک را داشت او همچنین نخستین و تنها زن عرب شرکت کننده در مسابقات السبدوانی در بازی های المپیک است.
حیا در سال ۲۰۰۶  یعنی زمانیکه  به ریاست فدراسیون بین المللی اسبدوانی انتخاب شد عنوان نخستین زن عرب در بین روسای فدراسیون های بین المللی ورزشی را نیز در کارنامه کاری خود  به ثبت رساند
در المپیک ۲۰۰۴ آتن بود که دو زن افغان نیز پس از رهایی از حکومت طالبان در دو رشته دو و میدانی و جودو در بازی های المپیک آتن شرکت کردند.
 و درنهایت در المپیک ۲۰۰۸ پکن نوال المتوکل به عنوان نخستین زن به جمع ۱۵ نفر هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک  راه یافت.
 این بالاترین منصب یک زن در تمام ارکان المپیک و نخستین حضور یک زن از کشور های اسلامی در هیئت های حاکمه ورزشی جهان است./ق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.