زنان کارمند هر ماه دو روز مرخصی اضافه می‌گیرند

زنان > ایران– گروه اجتماعی:
زنان شاغل در دولت دو روز مرخصی اضافه در هر‌ماه خواهند داشت.

مریم مجتهدزاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، با اعلام این خبر گفت: هیأت دولت با دو روز مرخصی اضافه برای زنان در هر‌ماه موافقت کرده و زنانی که فرزند کمتر از هفت سال‌ یا زنانی که همسر یا فرزند معلول دارند هر هفته موظف به ۳۶ ساعت کار خواهند شد.

او به خبرگزاری مهر توضیح داد: مرکز امور زنان و خانواده پیشنهاد کاهش ساعت کاری بانوان شاغل در دستگاه‌های دولتی را از ۴۴ساعت به ۳۶ساعت در هفته بدون کسر حقوق و مزایا و درصورت عدم‌استفاده از کاهش ساعت کاری استفاده از دو روز مرخصی اضافه در هر‌ماه را به هیأت دولت تقدیم کرد و در جلسات هیأت دولت به‌دلیل مشکلات مرتبط با کاهش ساعت کاری زنان با استفاده از دو روز مرخصی اضافه که این مرخصی به‌عنوان مرخصی استحقاقی و ذخیره لحاظ نخواهد شد، موافقت شد.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: کاهش ساعت کاری زنان اختصاصا برای زنان دارای فرزند زیر هفت سال یا دارای همسر یا فرزند معلول یا صعب‌العلاج و زنان سرپرست خانوار در هفت بند به تصویب کمیسیون فرعی دولت رسید و در جریان تصویب قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه زنان شاغل به‌دلیل شرایط و مسئولیت محیط کار و از سوی دیگر مسئولیت‌های خانوادگی به‌عنوان همسر و مادر دچار شرایط سختی هستند، افزود:

کار در خارج از منزل و مسئولیت خانه به‌طور همزمان موجب فرسودگی جسمی و روحی زنان می‌شود و از طرفی ممکن است موجب تأثیر نامطلوب بر جایگاه و نقش آنها در خانواده شود، بخش اعظمی از مشکلات و مسائل جامعه زنان کشور ریشه در نگرش نادرست به وظایف و مسئولیت‌های خانوادگی دارد و این طرز تفکر زن را صرفا مسئول رسیدگی به امور منزل می‌داند و از طرفی ارزش کمّی کار خانگی محاسبه نمی‌شود. مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به ضرورت کاهش ساعت کاری بانوان به‌منظور تقویت جایگاه خانواده، عنوان کرد:

اگر چه کاهش ساعت کاری زنان می‌تواند موجب عدم‌استقبال مدیران به جذب و استخدام آنها و کاهش اضافه کاری شود اما به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی تمهیدات قانونی به‌ویژه برای زنانی که دارای فرزند معلول یا سرپرست خانوار هستند باعث حضور بموقع زنان در منزل و ایفای مطلوب وظایف محوله ‌شود. به گفته او، زنان به‌طور میانگین پنج برابر بیشتر از مردان ساعاتی را در هفته به امور خانگی اختصاص می‌دهند. طبق آمار حجم کاری زنان دارای فرزند زیر پنج سال روزانه به‌مدت ۱۰ساعت و بیشتر است.

موضوع کاهش ساعت کاری مجددا از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بررسی شد و با توجه به ایرادات وارده، مرکز امور زنان و خانواده پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی خود را در این خصوص به معاون امور دولت در ۱۲بند تقدیم کرد که مجددا پس از بررسی در کمیسیون فنی امور اجتماعی دولت در جلسه ۱۲اردیبهشت ۹۱بازبینی شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.