زندان بهترین راهکار برای برخورد با مجرم نیست

یک کارشناس مسایل حقوقی گفت: زندان بهترین راه حل و راهکار نیست بلکه آخرین مرحله در برخورد با مجرم است .

مرتضی اسلامی پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه درصد بالایی از زندانیان در حقیقت برای اولین بار مرتکب خطا و جرم شده اند، اظهار داشت: افرادی که برای نخستین بار به دلیل ارتکاب جرمی وارد زندان می شوند باید برای آنها برنامه ریزیهای سازنده ای صورت بگیرد تا دیگر شاهد بازگشت مجدد آنها به زندان نباشیم.

این حقوقدان درباره اینکه زندان بهترین راه حل در برخورد با مجرمین نیست، ادامه داد: وقتی از مجازات زندان استفاده می شود باید همراه با چاره اندیشی جهت بازسازی شخصیت زندانی و بازگشت شرافت مندانه فرد به جامعه باشد.

وی با بیان اینکه اولین قربانی بعد از دستگیری مجرم خانواده وی هستند، تصریح کرد: وضعیت معیشتی، روانی، اجتماعی و بدتر از آن برچسب خانواده زندانی بودن و حس بدگمانی جامعه نسبت به خانواده زندانیان که اگر برای این خانواده ها به عنوان قشر در معرض آسیب، اقدامات حمایتی صورت نگیرد زندان نه تنها مفید نیست بلکه ضررش به مراتب بیشتر است.

 اسلامی پناه عنوان کرد: فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان با هدف پیشگیری از تکرار جرم تا پس از آزادی باید ادامه داشته باشد تا به واسطه حمایتهای مادی و معنوی زمینه بازگشت آنان به زندگی سالم فراهم  شود.

این حقوقدان با بیان اینکه زندانی پس از آزادی به علت نوع نگرش موجود در جامعه به آسانی در میان گروههای اجتماعی و کاری پذیرفته نمی شود، خاطر نشان کرد: صاحبان مشاغل حاضر به جذب این افراد نیستند و این سو پیشینه از موانع مهم عدم اشتغال مجدد زندانیان و عامل سرخوردگی و نیز تمایل مجدد آنان به ارتکاب جرم خواهد بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.