زن‌ها در سکته با مردان متفاوتند

جام جم آنلاین: برخی پژوهشگران عرصه بهداشت و سلامتی به این عقیده رسیده‌اند که احتمال سکته قلبی زنان در نسبت با مردان همسن خود دو برابر و علائم آن نیز متفاوت با نشانه‌های این سکته در مردان است.

 موسسه ملی بهداشت آمریکا چندی پیش نتایج پژوهشی را منتشر کرد که طی آن، علامت‌های سکته در بیش از ۵۰۰ زن بررسی شده بود.

حاصل این تحقیق نشان می‌دهد سکته قلبی در زنان با علائم معمول آن در میان مردان بویژه به سبب نداشتن احساس درد در ناحیه قفسه سینه متفاوت است و از همین رو خود زن‌ها و بخصوص پزشکان معالج باید در تشخیص و توجه به تمایزهای موصوف دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

مردها هنگامی که با علائم سکته قلبی روبه‌رو می‌شوند، درد را در دست چپ و قفسه سینه خود حس می‌کنند؛ حال آن‌که ۷۰ درصد از زنان مورد مطالعه در این تحقیق گفته‌اند هیچ دردی در ناحیه قفسه سینه خود نداشته‌اند و ۴۳ درصد آنها حتی حین سکته نیز چنان دردی را حس نکرده بودند.

تحقیق یاد شده نشان می‌دهد که ۹۵ درصد این زنان یک ماه قبل از سکته میوکاردیو با علامت‌های متفاوت و هرگز تجربه ‌نشده‌ای رویارو شده‌اند که بیشتر حاکی از خستگی غیرعادی، اختلال خواب و تنگی نفس بوده است.

همچنین مشخص شده است بین فشار خون بالای شریانی و مرگ به واسطه بیماری قلبی کرونری در زنان، رابطه‌ای مستقیم و پایاپای از نظر سنی برقرار است و افزون بر آن، زنان سیگاری حتی به تعدادی کمتر از انگشتان یک دست، دو برابر بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند.

برخی نشانه‌های سکته در زنان که به توصیه پژوهشگران نباید به آنها بی‌توجهی کرد، عبارتند از: احساس فرسودگی (که معمولا به سبب بدخوابی یا اضافه‌کاری‌های زیاد و احساس خستگی مداوم درآمیخته است)؛ بدخوابی (در صورت تکرار به طور مرتب و طی دوره‌ای مشخص)؛ سرفه و احساس تنگی نفس (اگر سابقه ابتلا به آسم ندارید یا به سرماخوردگی مبتلا نشده‌اید و با این حال طی فعالیتی عادی سرفه می‌کنید و از نفس تنگی رنج می‌برید)؛ سوزش معده و سوءهاضمه (اگر غذای سنگین نخورده‌اید و شرایط غذایی و خوراکی شما نامنظم و بد نبوده اما گمان می‌کنید معده‌تان بسختی از پس هضم غذا برمی‌آید یا سوزشی را در نواحی معده حس می‌کنید)؛ اضطراب (سیستم ایمنی بدن، شرایط خطر را خوب درک می‌کند.

به همین سبب با ترشحاتی خاص و ایجاد واکنش‌های شیمیایی، اضطراب را پیش از حمله قلبی بر بدن حاکم می‌کند)؛ سرگیجه و نشستن عرق سرد بر بدن (اگر بی‌دلیل و مداوم باشد و به فرا رسیدن دوره ماهانه‌‌تان مربوط نشود)؛ و سرانجام دردی متفاوت از مردان (اگر به جای درد ناگهانی در قفسه سینه متوجه درد در نواحی کمر، شانه، بازو، گردن، گلو و آرواره خود شدید) لازم است هر چه زودتر برای انجام معایناتی در این زمینه نزد پزشک بروید و بیش از این وقتتان را هدر ندهید.(جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.