ساخت آینه بغل تازه برای خودروها بدون هیچ گونه نقطه کور

۱۱ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، دستکم در آمریکا، فقط آینه بغل سمت مسافر امکان دید “چشم ماهی” – تحریف و واپیچیدگی دید با زاویه وسیع- را امکان پذیر می‌کند.

از آنجا که این تحریف و تغییر شکل سبب می‌شود دیگر خودروها دورتر از فاصله واقعی به نظر برسند آینه بغل سمت رانند لازم است تا مسطح باشد و تغییر شکلی در دید ایجاد نکند.

در نتیجه این آینه‌ها می‌توانند بیان دقیق‌تری از فاصله خودروهای دیگر فراهم آورند اما در این صورت دیگر امکان دید خودروهای دیگری که وارد نقطه کور راننده می‌شوند، وجود ندارد.

یک راه حل، افزودن یک آینه زاویه وسیع کوچکتر به یک گوشه از آینده بغل سمت راننده است. اما بسیاری از راننده‌ها می‌گویند این آینه کوچک دید آنها را از آینه اصلی منحرف می‌کند.

اکنون محققان کره‌ای در دانشگاه ملی هان بات و دانشگاه دولتی سونگ یی  برای حل این مشکل به فناوری اوپتیک پیشرفته روی آورده‌اند.

در عینک‌ها، نقاط کانونی متفاوتی، لایه لایه، بر روی یکدیگر سوار می‌شوند. با این حال نمونه اولیه این آینه دارای سه انحنای متفاوت است که کنار هم قرار می‌گیرند.

منطقه داخلی منحنی شده تا دید دور را امکان پذیر کند، منطقه خارجی برای ملاحظه نزدیک بهینه سازی شده است و منطقه میانی به عنوان گذار و انتقال بین این دو کار می‌کند.

در نتیجه این آینه هیچ نقطه کوری ندارد و وقتی خودرویی که در حال نزدیک شدن است از دید بخشی از آینه کنار می‌رود، توسط بخش دیگری از آینه قابل ملاحظه است.

متاسفانه تحریف و تغییر شکل‌هایی در تصویر وجود دارد اما محققان معتقدند این یک مزیت قابل قبول تجاری برای این آینه است. نکته مهم اینجاست که این تغییر شکل و تحریف سبب نمی‌شود خودروهای دیگر نزدیک‌تر یا دورتر از فاصله واقعی‌شان به نظر برسند.

اگرچه این آینه هنوز در مراحل تحقیقات و اولیه است اما محققان می‌گویند ساخت آن برای سازندگان هزینه کمتری نسبت به ساخت آینه‌های معمولی فراهم می‌کند که لنزهای زاویه گسترده اضافی به آنها افزوده شده است.

از سوی دیگر محققان آمریکایی در دانشگاه درکسل در حال ساخت آینه‌ای با تحریف اندک و بدون نقطه کور برای آینه بغل سمت راننده می باشند که از سطحی که از چندین آینه کوچکتر ساخته شده و زوایای مختلفی دارد، استفاده می‌کند.

نتایج این تحقیقات در Optics Letters انتشار یافته است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.