ساخت سیستم های انتقال نوری به اتمام رسید

به گزارش خبرنگار مهر، طراحی و ساخت سیستم های انتقال نوری با هدف بومی سازی فناوری های پیشرفته مخابراتی یکی از محورهای اصلی پژوهش در گروه پژوهشی ارتباطات نوری مرکز تحقیقات مخابرات ایران است.

سیستم صنعتی DWDM قابلیت انتقال ۴۰ کانال و با ظرفیت مجموع ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه با هر نوع ترافیک (صوت، دیتا و ویدئو) را داشته و شامل ایستگاههای میانی با قابلیت حذف و اضافه کانال ها است؛ این سیستم همچنین امکان پذیرش ترکیبی از سیگنال های الکتریکی با نرخ بیت پایین سمت مشتری تا سطح STM-1 و نیز سیگنال های نوری SDH از STM-1 تا STM-16 و STM-64 و همچنین سیگنال های اترنتی ۱۰GBE، GE و IP را دارد و به مدیریت EMS با پروتکل SNMP و سایر امکانات نظارت و کنترل از جمله order wire مجهز است.

سیستم صنعتی CWDM نیز قابلیت انتقال ۸ کانال با ظرفیت مجموع ۲۰ گیگابایت بر ثانیه با هر نوع ترافیک (صوت، دیتا و ویدیو) را داشته و شامل ایستگاههای میانی با قابلیت حذف و اضافه کانال ها است. ظرفیت و تعداد کانال ها در این سیستم قابل ارتقا است و امکان پذیرش ترکیبی از سیگنال های الکتریکی ‌با نرخ بیت پایین سمت مشتری تا سطح STM-1، و نیز سیگنال های نوری SDH از STM-1‏ تا STM-16 و همچنین سیگنالهای اترنتی GE و IP را دارد. این سیستم همچنین به مدیریت EMS با پروتکل SNMP و سایر امکانات نظارت و کنترل از جمله order wire مجهز است و در شبکه های مخابراتی استانی و شهری دارای کاربرد فراوانی است.

طراحی و ساخت DWDM با قابلیت ROADM نیز در موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال انجام است که این سیستم نسل جدید و تکامل یافته سیستم DWDM است و دارای قابلیت پیکربندی مجدد از راه دور بوده و ظرفیت خط آن تا ۴۰ طول موج با سرعت ۱۰گیگابیت بر ثانیه و در چهار جهت خواهد بود.

در شبکه ارتباطی، تجهیزات ROADM جهت افزایش انعطاف پذیری فراز و فرود (ADD-DROP) در گره ها و همچنین به هم اتصال دادن حلقه ها و یا ساختن توپولوژی “مش” مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش مهر، سیستم DWDM موفق به کسب رتبه دوم پژوهشهای کاربردی در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی و کسب رتبه اول در محور نوآوری و پژوهش در دومین جشنواره ملی فاوا و سیستم CWDM نیز به اخذ تاییدیه نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ثبت اختراع نائل آمده اند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.