ساخت لیزر پیشرفته با کاربرد فضایی/ لیزرهای کوانتومی در طیف ۸-۱۲ میکرون

موفقیت استاد مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه نورث‌وسترن

ساخت لیزر پیشرفته با کاربرد فضایی/ لیزرهای کوانتومی در طیف ۸-۱۲ میکرون

دانشمند ایرانی دانشگاه نورث‌وسترن با همکاری دیگر محققان موفق به ساخت یک لیزر جدید شده‌اند که خالصترین، درخشان‌ترین و قویترین پرتو لیزری ساخته شده تاکنون را برای استفاده در کاربری‌های سنجش از راه دور ایجاد می‌کند.

به گزارش دریچه خبر ، منیژه رازقی، استاد مهندسی برق و علوم رایانه در دانشکده مهندسی و علوم پایه مک‌کورمیک دانشگاه نورث‌وسترن دست به ساخت یک تشدیدکننده جدید زده است که به باور تیم سازنده می‌تواند لیزرهای کوانتومی آبشاری تک حالته را در طیف ۸-۱۲ میکرون تولید کند.

محققان در یک نشست خبری اظهار کردند که لیزرهای قویتر و با کیفیت بالاتر در چنین طول موجی می‌تواند کاربردهای ساده‌تری را برای کارکنان ارتش، مجریان قانون و کارکنان صنعت برای شناسایی گاز، مواد انفجاری یا دیگر مواد خطرناک از مسافت‌های بیشتر ارائه کند.

 دانشگاه نورث‌وسترن در بیانیه‌ای اعلام کرد: تابش مادون قرمز در طبف ۸-۱۲ میکرون برای کاربردهای ارتش و صنعت مورد توجه بوده چرا که تمام مواد شیمیایی از جمله گازهای عصبی و مواد صنعتی سمی را می‌توان با جذب مادون قرمز در این طیف شناسایی کرد. علاوه بر آن جو در این طول موج نسبتا شفاف بوده که می‌توان از مسافت بیشتر به شناسایی این مواد پرداخت.

 کاربری‌های سنجش از راه دور برای این منظور نیاز دارند که منابع لیزری از قدرت زیاد، شکل تک حالتی و کیفیت پرتو خوب برخوردار باشند. ترکیب این سه ویژگی در یک دستگاه یک چالش چشمگیر بوده است.

 تیم رازقی در بخشی از تحقیقات حود که در مجله Applied Physics Letters منتشر شده، از نوع جدید سازوکار بازخورد توزیع شده استفاده کردند که کنترل طول موج و کیفیت پرتو را در لیزر ممکن می‌کند.

 رازقی در بیانیه‌ای اظهار کرد: تشدیدکننده ما یک دستگاه بسیار امیدبخش برای تولید منابع لیزری پر قدرت تک حالته با کیفیت پرتو خوب بوده که از هزینه کمی برخوردار است و می‌توان در دمای اتاق از آن استفاده کرد.

 وی افزود: علاوه بر آن از این طراحی می‌توان در طیف گسترده‌ای از لیزرهای نیمه‌رسانا در هر طول موجی استفاده کرد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.