ساخت و سازها عامل شیوع ریزگردها شده اند

اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از منابع انتشار یافتن گردوغبار در شهرها، فعالیت‌های عمرانی، انتقال نخاله‌های ساختمانی بدون رعایت اصول فنی و ساخت‌وسازهای شهری است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  داریوش گل‌علیزاده، مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار، با بیان این مطلب که منشأ ریزگردها فرامرزی و خارج از مرزهای ایران است، گفت: باد، خشکی هوا و گرد و غبار شرایط را برای انتشار یافتن این طوفان‌ها مهیا می‌کند.
 
گل‌علیزاده ادامه داد: در صورت آمدن باد و گرد و غبار اکثر استان‌های کشور تحت الشعاع قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: امسال نسبت به سال‌های قبل در شدت و تعداد رخداد حدود ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم که این کاهش دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان بارندگی در منطقه داشته است.
 
اثرات گرد و غبار باید بر روی سلامت مردم کاهش پیدا کند
 
گل‌علیزاده با بیان این‌که برنامه‌هایی داریم تا بتوانیم شاهد کاهش گرد و غبار، کاهش اثرات آن بر روی سلامت مردم، کاهش تعداد رخداد و خسارت‌های ناشی از طوفان‌های گرد و غبار باشیم، گفت: ورود سازمان‌های بین‌المللی مثل؛ جف، پایوت می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند و با آن‌ها مذاکرات بسیاری داشته‌ایم.
 
وی تصریح کرد: پروژه‌های مطرح شده ۱۰ سال زمان می‌برد و باید هم‌زمان با این پروژه‌ها اقداماتی از قبیل تجهیز و ارتقای مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق آلوده، اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب به مردم، اخطار به موقع، افزایش سطح مراقبت‌های بهداشتی، تجهیز فرودگاه‌ها برای عدم اختلال پرواز ناشی از طوفان گرد و غبار، کاهش اثرات گرد و غبار بر سلامت مردم را انجام دهیم.
 
مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار افزود: افزایش فضای سبز پیرامون مناطقی که تحت تاثیر گرد و غبار می باشند کمک می‌کند تا جلوی باز چرخانی مجدد این گرد و غبارها گرفته شده و طوفان‌های محلی دیگر ایجاد نشود. /ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.