ساخت پنجره و آینه های هوشمند در جهت تنظیم میزان نور

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

دستاوردی دیگر از پژوهشگران پارک فناوری پردیس؛

محققان پارک فناوری پردیس به ساخت دستگاه لایه نشانی مولکولی پرداخته که از جمله قابلیت های آن تنظیم میزان نور در پنجره و آینه هاست.

دکتر اکبر نژاد، متخصص شیمی و عضو پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  فعالیت های تحقیقاتی در زمینه توسعه صنایع  HL TECH که درحال حاضر در کشور مورد استقبال محققان و هئیت های علمی مستقر در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قرار دارد نیازمند بکارگیری روش های نو در گرو فعالیتهای گسترده در راستای بومی سازی ابزارهای خاص قراردارد.

وی افزود: دستگاه لایه نشانی در ضخامت تک لایه مولکولی، امکان ساخت و مطالعه سطوح در مقیاس نانو متریک را میسر می کند و با استفاده از دستگاه لایه نشانی مولکولی امکان مطالعه بسیاری از پدیده های شیمی- فزیکی را در ابعاد نانو را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: از کاربردهای محصول باید به مساحت پنجره و آینه های هوشمند با قابلیت الکتریکی جهت تنظیم میزان نور، پوشش ادوات نوری، لنزهای اپتیکی و آینه های هوشمند با قابلیت الکتریکی جهت تنظیم میزان نور، پوشش ادوات نوری، لنزهای اپتیکی و آینه های دی الکتریک، سلولهای خورشیدی- پیل های سوختی، حسگر های نانو متریک، پوشش های ضد خوردگی، مواد بیولوژیک و عامل گزاری های کامپوزیت ها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: دستگاه لایه نشان مولکولی از زمره اختراعاتی است که مشابه داخلی ندارد و با دستگاه های خارجی دارای نو آوری است که باعث ثبت دو پتنت داخلی در رابطه با طرح شده که این تکنولوژی طراحی کالا بومی بوده که با دستگاه های مشابه خارجی دارای نو آوری جدید تر است.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ اقتصادی قیمت تمام شده ساخت دستگاه در مرحله تثبیت تولید حداقل ۶۰ درصد از قیمت دستگاه مشابه خارجی کمتر است که نهایتا با وجود دستگاه یاد شده حداقل یکصد هزار دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.