سازمان ملل خواستار تحقیق درباره سرکوب کارگران در قزاقستان شد

در آذرماه سال گذشته، کارگران قزاقستانی شهر ژانااوزن در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوقی خود دست به تظاهرات زدند، پلیس برای متفرق کردن تظاهران کنندگان به خشونت متوسل شد و بر اثر خشونت ها حداقل ۱۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، ناوی پیلای که در آستانه پایتخت قزاقستان سخن می گفت با ابراز تاسف از عدم انجام پیگیری های جدی درباره حوادث سال گذشته در آن کشور، اظهار داشت بی توجهی به این مسئله به ضرر منافع و اعتبار بین المللی قزاقستان است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خطاب به مقام های قزاقستانی تصریح کرد تنها راه پایان دادن به نگرانی ها پیرامون حادثه سال گذشته، انجام تحقیقات مستقل بین المللی است.

پیش تر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای خطاب به دولت قزاقستان در رابطه با حادثه شهر ژانااوزن هشدار داده و از حکومت این کشور خواسته بود به جای سرکوب کارگران معترض در پی گفتگو و چاره اندیشی برای مشکلات آنان باشد.

دولت قزاقستان تاکنون با پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و محاکمه برخی از نیروهای پلیس تلاش کرده تا این پرونده حل و فصل شود.

با این وجود ناوی پیلای گفت که هنوز مسائل بسیاری در این پرونده به مانند استفاده گسترده پلیس از خشونت و شکنجه حل ناشده باقی مانده است و انجام تحقیقات مستقل بین المللی ضروری به نظر می رسد.

وی افزود : این تحقیقات می تواند به نقطه عطفی در پرونده حقوق بشری قزاقستان تبدیل شده و ریشه های چنین اعتراض و ناآرامی هایی را مشخص کند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در این سفر با مقام های ارشد حکومت قزاقستان و نمایندگان گروههای جامعه مدنی دیدار کرد.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۰۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.