سالاد لبنانی با بلغور

حالا که آخرین روزهای تابستان را پشت سر می گذاریم و به پیشباز فصل پاییز می‌رویم به راحتی می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی، سلامت و تندرستی خود و اعضای خانواده‌تان را در آستانه فصل پاییز تضمین کنید البته اگر با ما همراه شوید و سالاد بلغور به شیوه‌ لبنانی‌ها را تهیه کرده و در آخرین روزهای تابستانی به همراه خانواده میل کنید.


مواد لازم:

  • کاهو : یک عدد متوسط
  • اسفناج: ۷ برگ
  • گوجه فرنگی : ۳ عدد
  • بلغور جو: یک پیمانه
  • جعفری : ۵۰ گرم
  • پیازچه: ۲ عدد
  • شوید: ۵۰ گرم
  • زیتون:۱۰ عدد بدون هسته
  • لیموترش: ۲عدد
  • روغن زیتون: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:

برای شروع باید بلغور را در آب خیس کنید تا نرم و آماده جویدن شود. بهترین روش آن است که بلغور را به مدت نیم تا یک و نیم ساعت در آب‌جوش خیس کنید تا بافت آن به خوبی  نرم و قابل جویدن شود. پس از گذشت این زمان، بلغور را آبکشی کنید و آن را در ظرفی جداگانه قرار دهید.
سپس سراغ کاهو و اسفناج بروید. آنها  را بعد از شستن و خشک کردن، به صورت رشته‌های باریک خرد کنید. بعد از آن  جعفری، پیازچه و شوید را به صورت جداگانه ساطوری وگوجه‌فرنگی  را به صورت نگینی خرد کنید.
در آخرین مرحله کاهوی رشته‌شده را کف بشقاب ریخته و  بلغور جو را روی آن بریزید. سپس کاهوی رشته‌شده و سبزیجات ساطوری‌شده و گوجه و زیتون را اطراف آن بریزید و با کمک آنها ظرف را تزیین کنید.
می‌توانید مخلوط آبلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل را به صورت جداگانه کنار سالاد سرو کنید و یا این مخلوط را روی بلغور ریخته و آن را از قبل طعم‌دار کنید.

نکته:

به جای استفاده از آبلیمو می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه انگور که با روغن کنجد نیز مخلوط شده به عنوان سس این سالاد سلامت استفاده کنید.

درمانگران طب سنتی اسفناج را مفیدترین سبزی برای درمان بیماری‌های کبد و معده می‌شناسند و آن را به بیمارانشان تجویز می‌کنند. خوردن اسفناج به تنهایی یا تهیه سالاد با کمک برگ‌های سبز آن در درمان یبوست و کندی عملکرد روده‌ها موثر است.

می‌توانید به جای نگینی کردن گوجه‌فرنگی از گوجه‌های مینیاتوری استفاده کنید و از آن در کنار زیتون‌های سبز و سیاه برای تزیین سالاد بلغور استفاده کنید.




  افزایش مقاومت بدن با بلغور جو

بلغور جو یکی از بهترین مواد موجود در طبیعت است که می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش ایمنی بدن داشته باشد. به اعتقاد درمانگران مصرف سالاد بلغور جو می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن به ویژه برای مقابله با باکتری‌ها شود. به این ترتیب افرادی که از این سالاد در طول هفته ۲ تا ۳ بار مصرف کنند می‌توانند در آستانه فصل پاییز به پاکسازی بدن و تقویت انرژی سیستم ایمنی بدن خود بپردازند و از ابتلا به بیماری‌های رایج و شایع فصل پاییز پیشگیری کنند. علاوه بر این مصرف بلغور جو به دلیل داشتن بافت چربی گیاهی، می‌تواند بسیاری از زنان را در برابر ابتلا به سرطان سینه و سرطان‌های هورمونی مصون کند.

  بهبود هضم و جذب غذا با کاهو

کاهو از جمله سبزی‌های اشتهاآوری است که از زمان‌های دور برای تهیه انواع سالادها مورد استفاده قرار می‌گرفته. وجود این سبزی اشتهاآور در سالاد لبنانی در کنار بلغور جو، خواص دیگری نیز دارد که از میان آنها می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان یبوست و بهبود هضم و جذب مواد غذایی اشاره کرد. در کنار این موارد از آنجا که کاهو از جمله سبزی‌های خنک محسوب می‌شود، می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند و در عین حال به عنوان یک مسکن گیاهی و طبیعی دارویی مناسب برای کاهش میزان تشویش و نگرانی مصرف‌کننده باشد.

  درمان کم‌خونی با مصرف اسفناج

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند. درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آنها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است. به عنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند با گنجاندن اسفناج در سبد غذایی به روند بهبود خود کمک کنند. مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر می‌تواند در خونسازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی تاثیر زیادی داشته باشد.


این غذا را با چی بخوریم

یک پیشنهاد عالی برای سرو غذا با سالاد لبنانی، کباب ماهی است. شما می‌توانید کباب ماهی را آماده کنید و پس از سرو آن، ظرف ماهی را با کمک سالاد لبنانی تزیین کنید. مصرف این سالاد در کنار کباب ماهی به شما کمک می‌کند که در یک وعده غذایی، علاوه بر دریافت مواد مغذی بلغور از پروتئین و امگا۳ موجود در گوشت ماهی نیز بهره‌مند شوید.


مجله اینترنتی  سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.