سامانه دارورسان درمان سلول های سرطانی ساخته شد

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،
ممتاز نیوز : نوعی نانو سامانه دارورسان ویژه حمل ماده ضد سرطان موجود در بعضی گیاهان به ویژه چای سبز در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کیهان ؛ سارا شفیعی، پژوهشگر طرح سامانه دارورسان برای درمان سلول های سرطانی، چای سبز را حاوی ماده ای ضد سرطانی عنوان کرد و گفت: این ماده به نام کاتچین تنها به سلول های سرطانی حساس است اما زمانی که در اندازه های معمول مصرف می گردد، به سرعت در محیط شیمیایی بدن از بین می رود.
وی افزود: برای غلبه بر این مشکل، می توان از نانو سامانه رهایش دارو استفاده کرد که در این حالت ذرات دارو یا ماده مؤثر گیاه که در ابعاد نانو درآمده اند، توسط ماده مورد نظر بارگذاری می گردد و سپس اثر این نانوسامانه ها بر روی سلول های سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی جنس دارورسان طراحی شده در این طرح را از نانورس سرامیکی عنوان کرد و گفت: ذرات این ماده با داشتن بار الکتریکی مثبت جذب غشای منفی سلول شده و ماده دارویی همراه خود را وارد سلول می کنند.این پژوهشگر تصریح کرد: این سامانه در مرحله آزمایش سلولی با موفقیت به نتیجه رسیده و ما توانستیم از آن در انهدام سلول های نمونه سرطان پروستات استفاده کنیم.

شفیعی برتری این تحقیق در مقایسه با دیگر تحقیقاتی که در مراکز علمی کشورهای مختلف انجام می گردد را در انتخاب دارورسانی زیست سازگارتر از مواد پلیمری متداول، کم بها تر بودن ساخت آن و نیز تولید آسانتر دانست و گفت: چنین دارورسان هایی در دنیا، در مرحله تحقیقاتی قرار دارند ولی به نتیجه رسیدن آنها می تواند در آینده مکمل یا جایگزین مناسبی برای شیمی درمانی شود.

بنابراین گزارش تفسیری، در صورت موفقیت در مراحل بعدی طرح، این ماده می تواند ابتدا به صورت تزریق در محل توده سرطانی و بعد تزریق داخل وریدی مصرف و برای درمان سرطان های مختلف از جمله ریه و پروستات حتی به صورت انتشار یافتن یافته به کار رود.خاطرنشان می گردد، استفاده از ماده مؤثره کاتچین در این نوع سامانه دارورسانی برای اولین بار در این تحقیق که در مقطع دکتری مهندسی پزشکی انجام شده، معرفی شده است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.