سایه سنگین “علف کش ها” بر زمین های کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سالانه در دنیا ۲۰ هزار تن آفت کش شیمیایی مصرف می شود که بخش قابل توجهی آن مربوط به “علف کش ها”ست.

 داوود یارمحمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به لزوم برنامه ریزی مدون برای مصرف آفت کش ها در کشور گفت: سالانه در دنیا ۲۰ هزار تن آفت کش شیمیایی مصرف می شود که بخش قابل توجه آنها مربوط به “علف کش”هاست.

وی گفت: مصرف مکرر اما بی برنامه علف کش ها در جهان سبب شده در جهان از ۳۶۰ بیوتیپ گیاهی ۱۹۸ گونه علف هرز مانده باشد.

این کارشناس با بیان اینکه عدم کنترل علفهای هرز سبب آسیب به زمین کشاورزی می شود ادامه داد: عدم کنترل علفهای هرز سبب آسیب به زمین کشاورزی می شود اما استفاده بی رویه از علف کش ها علاوه بر آسیب به زمین سبب صدمه به بافت خاک می شود و این مهم در دراز مدت حتی کشاورز را مجبور به تغییر کاربری زمین زراعی می کند.

یارمحمدی اضافه کرد: این استفاده بی رویه سبب مقاوم سازی علفهای هرز می شود که این مهم حتی کشاورزی مکانیزه را با اختلال مواجه می کند.

وی تأکید کرد: تقویت مدیران محلی و دهیاران در جهت آموزش و ترویج در راستای استفاده بهینه از آفت کش ها باید در دستور کار ادارات جهاد کشاورزی باشد.

یارمحمدی در پایان گفت: استفاده از آفت کش های بیولوژیک، شناسایی مناطق حساس به علف های هرز و اجرای طرح پایلوت از جمله اقدامات موثر در جلوگیری از مصرف بی رویه علف کش هاست هرچند در چند سال اخیر اقداماتی توسط وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه صورت گرفته اما کافی نیست و مسئولان وزارت جهاد باید نقش کشاورز را در این زمینه از یاد نبرند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.