سایت های همسر یابی جوانان را از واقعیت دور می کند – اخبار اجتماعی

از آنجایی که جوانان با عضو شدن در سایت های همسر یابی توقع دارند همسر آینده شان را آن طور که خواسته اند پیدا کنند همیشه از واقعیت ها در انتخاب همسر دور می مانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، خیلی قدیم ها رسم بود خانواده ها بدون توجه به خواست فرزندان خود همسری را که فکر می کردند برای آنها مناسب است انتخاب می کردند و تنها عروس و داماد در روز عروسی یکدیگر را می دیدند، کم کم که با پیشرفت علم، فرهنگ و تفکرات نیز تغییر کرد ازدواج ها با انتخاب فرزندان و مشورت خانواده ها و تائید آنها صورت می گرفت و تقریباً سنت ها همانطور که بود انجام می شد اما سال هاست که شیوه های دیگری نیز برای ازدواج به وجود آمده، شیوه هایی که شاید بیش بردن آنها نتیجه خیلی مثبتی به همراه نداشته باشد.

یکی از این روش ها مراجعه به سایت های همسر یابیست، سایت هایی که جوان ها برای پیدا کردن فرد مناسب خود در این سایت ها عضو و به یکدیگر معرفی می شوند.

مریم فتحی ،آسیب شناس اجتماعی در خصوص این سایت ها می گوید:یکی از این روش ها مراجعه به سایت های همسر یابیه سایت هایی که جوونها برای پیدا کردن مورد مناسب خود در این سایت ها عضو و به همدیگر معرفی می شن.

وی ادامه داد: مراجعه به سایت های همسریابی جزء شیوه های نوین در ازدواج جوانهاست. چیزی که در ایران رایج است ازدواج به سبک سنتی است و مکتب های نوینی که در بین جوانان رایج شده خیلی مواقع از سوی خانواده ها مورد پسند و رضایت قرار نمی گیرد.

وی افزود: حدود یک دهه است که ازدواج ها بیشتر به خواست و انتخاب فرزندان صورت می گیرد به نوعی انتخاب همسر بر عهده فرزندان قرار گرفته و تنها خانواده ها مهر تائید می زنند و برخی مواقع هم شاهد آن هستیم که و آنان با پافشاری تمام در برابر نارضایتی خانواده ها در نهایت یا وجود مخالفت آنها با فرد مورد علاقه خود ازدواج می کنند و در نهایت حتی ممکن است به دلیل ادامه مخالفت ها در ازدواج خود به مشکل نیز برخورد کنند.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه اذعان داشت: استفاده از سایت های اینترنتی چند سالیست رواج بسیاری به خصوص در بین جوانان پیدا کرده این امر باعث راه اندازی شغل های کاذب و جلب جوانان نیز شده است چند سالیست سایت های همسر یابی در اینترنت طرفدارانی را برای خود پیدا کرده که علاقمند به استفاده از شیوه های جدید در ازدواج هستند، آن ها هم بدون در نظر گرفتن درستی آنچه که در پی بدست آوردنش هستند .

فتحی اذعان داشت:عضو شدن در این سایت ها بسیار راحت است با پرداخت مبلغی کم و ارائه مشخصات و عکس خود به مسئولین سایت آنها فردی را که با مشخصات و معیارهای شما همخوانی دارد معرفی و شماره تلفن هایشان را در اختیار یکدیگر قرار می دهند و بقیه دیگر بستگی به دختر و پسر دارد که یکدیگر را بپسندند یا خیر و اگر مورد پسند یکدیگر قرار نگیرند دوباره با درخواست از سایت به شیوه فوق با فرد دیگری آشنا می شوند.

اگر با این دید به این موضوع نگاه کنیم که این سایت ها قصد ترویج ازدواج را دارند، نباید از این بگذریم که برخی برای سرگرمی یا سوء استفاده عضو این سایت ها می شوند و به تبع این موضوع می تواند تبعات بدی را برای افرادی که طعمه این اشخاص قرار می گزیند داشته باشد جوانانی که به این شیوه با یکدیگر آشنا می شوند ممکن است از دو سطح خانوادگی بسیار متفاوت یا از دو شهر افرادی که در سایت ها دنبال فرد مناسب خود می گزیند.

فرد مورد نظر را آن طور که تصور می کنند بیابند چرا که فکر می کنند وارد این سایت شدند تا فردی را برابر با معیار خود انتخاب کنند این امر باعث می شود وقتی دو نفر با این شیوه ازدواج می کنند پس از ازدواج متوجه شوند که فرد مورد علاقه شان آن طور که باید با معیارهایشان برابری ندارد چرا که خیلی مواقع با ارائه مشخصات دروغ وارد سایت می شود تا اعتماد دیگران را جلب کند به نوعی این اشخاص در ازدواج پرتوقع هستند، اما افرادی که به سبک سنتی ازدواج میکنند یا با شیوه دیگری با فرد مورد نظر روبرو می شوند معیارهایی را در  سر دارند که وقتی فرد مقابل داشته باشد وی با به عنوان همسر آینده انتخاب می کنند در کنار این موضوع خصوصیات و شرایط فرد را نیز همانطور که همت می پذیرند چون مانند افرادی که به سایت مراجعه می کنند به دنبال همسری که در ذهن خود ساخته نمی گردند و به نوعی خود را به حق در انتخاب نمی دانند که چون ثبت نام کردم و معیارهایم را گفتم پس فردی که معرفی می شود باید مطابق با معیار و اخلاقیات من باشد، بلکه همسر آینده شان را همانطور که هست می پذیرند از طرفی بیشتر این آشنایی ها بدون اطلاع خانواده ها صورت می گیرد و وقتی طرفین پس از چند جلسه رفت و آمد و آشنایی به یکدیگر علاقمند می شوند خانواده ها را نیز در جریان می گذارند این علاقه ها رود به وجود می آید چون همانطور گفته شد، فرد بر این باور است که فرد مورد نظر خود را با شرایطی که در ذهن داشته پیدا کرده پس این شخص همان همسر آیده آل آینده است و خیلی نیازی به آشنایی بیشتر نیست.

برخی مواقع نیز جوانان شیوه آشنایی خود را از خانواده ها پنهان می کنند چرا که این شیوه خیلی مورد پسند خانواده ها ی ایرانی نیست و والدین بیشتر ترجیح می دهند سنتی عمل کنند پس برای این که خانواده ها مخالفت نکنند دختر و پسر آنها را در جریان شیوه آشنایی خود قرار نمی دهند و در نهایت رضایت والدین را جذب می کنند.

متاسفانه خیلی مواقع تنها پس از مدت کوتاهی زوجین متوجه اشتباه خود در معیارها و انتخاب همسر می شوند.

گاهی پس از ازدواج همدیگر را زیر سوال می برند و یکدیگر را نیز متهم به ورود به این سایت ها می کنند مبنی بر این که همسرشان فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا نکرده پس حتماً مشکلی داشته که وارد این سایت شده و حق به جانب رفتار می کنند.

در حالت عادی مشکلات زیادی ممکن است در زندگی زوجین پیش بیاید ولی استفاده  از شیوه هایی که در جامعه عرف نیست می تواند مزید بر علت باشد.

ازدواج به راحتی نباید صورت گیرد تا به راحتی نیز کانون خانواده  از هم پاشیده شود.

یک ازدواج موفق ازدواجی است که دختر و پسر جوان با رضایت کامل خانواده ها، تحقیق از خانواده همسر آینده ، انجام مشاوره قبل از ازدواج، رفت و آمد خانواده ها و زوجین، برای آشنایی بیشتر صورت گیرد تا هم خانواده ها و هم پسر و دختر به یکدیگر شناخت لازم را به دست بیاورند.
انجام این کارها در ازدواج های سنتی بسیار رایج است و در ازدواج به سبک مدرن نیز این امر باید با دقت بیشتری و نظارت والدین بر فرزندانشان انجام گیرد./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.