سایه‌های اختلاف میان رییس جمهور و اول وزیر ترکیه

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

reuters6-5.jpg

رییس‌جمهور ترکیه این مسئله را که وی در مدیریت تظاهرات اعتراضی در روز تاسیس جمهوری این کشور از اختیارات خود فراتر عمل نموده، رد نمود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از خبرگزاری رویترز، پیش از این رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه در اظهاراتی تلویحا اشاره نموده بود که رییس جمهور از اختیارات خود فراتر عمل نموده و دستور iبه برداشتن موانع ایجاد شده در مقابل معترضان داده است.

اردوغان iبه مدت یک دهه است که iبه عنوان اول وزیر ترکیه قدرت را در دست دارد و iبه احتمال بسیار بسیار برای اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۴ کاندیدا خواهد شد.

قرار است در این سال برای اولین بار رییس جمهور ترکیه از طریق انتخابات برگزیده شود.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در انتخابات سال ۲۰۲۴ شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت هرچند که از تمایل خود برای کاندیداتوری خبر نداده است.

نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی نسبت iبه کوتاهی پلیس این کشور iبه منظور ممانعت از راهپیمایی هزاران معترض سکولار طی روز دوشنبه مصادف با روز تاسیس جمهوری ترکیه در شهر آنکارا اظهار نارضایتی نمود.

پلیس ترکیه برای مقابله با معترضان از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش استفاده نمود و این موضوع اردوغان را واداشت تا سوال کند چه کسی iبه آنها دستور داده موانع ایجاد شده در مقابل معترضان را بردارند.

اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت: ما با دولت دو رهبری کشور را iبه این جایی که امروز رسیده است نرساندیم و این کشور با دولتی که دو رهبر دارد در آینده iبه هیچ جا نخواهد رسید.

عبدالله گل که همراه با اردوغان یکی از پایه‌گذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه است روز چهارشنبه وجود جنگ قدرت میان خود و اول وزیر را رد نمود.

عبدالله گل تصریح نمود: چیزی طبیعی تر از آن نمی باش که من iبه عنوان رییس جمهور از مقامات تقاضا کنم روز جمهوری در سراسر کشور iبه شیوه‌ای شایسته جشن گرفته شود.

وی افزود: در کشور دولت دو رهبری نداریم، قانون اساسی و دیگر قوانین ما صراحتا اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های ما را بیان نموده‌اند.

روز جمهوری ترکیه روزی است که در سال ۱۹۲۳ مصطفی کمال آتاتورک اقدام iبه تاسیس جمهوری سکولار ترکیه نمود. در تظاهرات اعتراضی اخیر معترضان سکولار تصاویر آتاتورک را در دست داشتند.

این در حالی است که بعضی روزنامه‌ها iبه نقل از مشاور مطبوعاتی عبدالله گل اعلام نمودند که رییس‌جمهور ترکیه از فرماندار آنکارا تقاضا نموده بود تا در مقابل اعتراضات مدارا iبه خرج دهند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.