سخنان جنجالی رئیس جمهور کروواسی، اوکراین را به واکنش کشاد

در پی سخنان جنجالی رئیس جمهوری کرواسی؛ اوکراین اعلام کرد: کریمه را پس خواهد گرفت.

سخنان جنجالی رئیس جمهور کروواسی، اوکراین را به واکنش کشاد

به گزارش ممتاز نیوز، کی‌یف اظهارات اخیر رئیس جمهوری کرواسی مبنی بر اینکه کریمه دیگر هرگز تحت کنترل اوکراین قرار نخواهد گرفت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات جنجالی زوران میلانوویچ این بخش از سخنان وی را به چالش کشید و «غیرقبول» خواند.

روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین واقع در دریای سیاه را سال ۲۰۲۲ به اشغال خود درآورد و در پی برپایی یک همه‌پرسی غیرقانونی از دید غرب و جامعه بین‌الملل، آنرا ضمیمنه خاک خود کرد.

 

کی‌یف از همان زمان به شدت با اقدام مسکو در ضمیمه کردن این بخش از خاک اوکراین مخالفت کرد و هم‌اکنون نیز که درگیر جنگ با ارتش روسیه است تاکید دارد از تلاش برای بازپس گیری کنترل این منطقه دست نخواهد کشید.

زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی روز دوشنبه ضمن تشریح جزئیات مخالفت خود با ارائه کمک نظامی از سوی زاگرب به کی‌یف، گفته بود: «مشخص است که کریمه دیگر هرگز بخشی از اوکراین نخواهد بود.»

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این اظهارات با انتشار مطلبی در صفحه فیسبوک خود تصریح کرد: «ما سخنان رئیس جمهوری کرواسی را که عملاً تمامیت ارضی اوکراین را مورد تردید قرار داده، غیرقابل قبول می دانیم.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین با این حال در همین پیام از دولت و مردم کرواسی به دلیل حمایت از کشورش پس از تهاجم نظامی روسیه در فوریه گذشته تشکر کرده است.

نیکولنکو در این خصوص نوشت: «ما قدردان دولت و مردم کرواسی به خاطر حمایت قاطعانه از اوکراینی‌ها در مبارزه با تجاوز روسیه هستیم.»

گفتنی است که آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی نیز پیش‌تر آشکارا از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت کرده بود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.