سرانه مصرف شیر در ایران نصف کشور سنگال


سرانه مصرف شیر در ایران نصف کشور سنگال

۱۳:۰۷ (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

میانگین سرانه مصرف شیر در ایران ۱۰۰ کیلوگرم از میانگین جهانی کمتر و حتی نصف کشور سنگال است.

در ایران سالانه ۸۰ کیلوگرم سرانه مصرف شیر محسوب می‌شود که طبق برنامه‌ چهارم توسعه قرار بود دو برابر شود و به استاندارد جهانی برسد.

اما در حالی که میانگین مصرف جهانی روند افزایشی داشت و از ۱۶۰ کیلوگرم به ۱۸۰ کیلوگرم رسید، مصرف این محصول در کشور ما همچنان ۸۰ کیلوگرم باقی مانده و میزان هدف‌گذاری برنامه‌ی چهارم توسعه محقق نشد و به برنامه‌ پنجم موکول شد.

هم‌اکنون با گذشت یکسال از زمان برنامه میزان مصرف شیر افزایشی نداشته و دست‌اندرکاران این بخش از جمله دامداران و صنایع لبنی معتقد هستند مصرف این محصول روند نزولی هم داشته است.

به گفته دامداران سالانه ۹٫۵ میلیون تن و به گفته‌ وزیر جهاد کشاورزی ۱۰٫۵ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود.

همچنین دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی عنوان کرده است که سال گذشته ۹۷۲ هزار تن شیر دریافتی کارخانه‌های لبنی نسبت به سال ۸۹ کاهش یافته و به همین نسبت میزان تولید محصولات لبنی نیز پایین آمده است.

در حالی که ظرفیت تولید ۱۲٫۵ میلیون تن شیر خام در کشور وجود دارد و حداقل سه میلیون تن از این ظرفیت خالی مانده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که علت آن از سوی دامداران عدم اجرای قانون برای حمایت از تولید‌کننده عنوان می‌شود.

براساس قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، دولت مکلف است براساس هزینه‌ تمام‌شده قیمت تضمینی برای شیر تعیین کند و اعتبار خرید آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، اما سال گذشته قیمت‌های خرید شیر خام کمتر از هزینه‌ تمام‌شده‌ آن بود و تولید شیر به دلیل افزایش نرخ خوراک و کمبود آن با فراز‌ و نشیب‌هایی همراه بود، هیچ‌گونه خرید تضمینی برای قیمت شیر تعیین نشد.

به گفته‌ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران «تولید‌کنندگان امنیت شغلی خود را برای ادامه تولید از دست داده‌اند، چرا که از سال ۸۷ به بعد شیر خام تولید‌شده روی دست دامدار می‌ماند و با قیمت پایین از دامدار خریداری می‌شد، اکنون هم که این محصول خریداری می‌شود، مبلغش به صورت چهارماهه به تولید‌کننده پرداخت می‌شود، در صورتی که تولید‌کنندگان باید علوفه‌ خود را به نرخ روز و به صورت نقدی تهیه کنند.»

سلطانی تصریح کرد: «طبق ماده چهار قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها دولت باید یارانه شیر خام را ظرف مدت پنج سال هدفمند کند اما اعتبار یارانه‌ای این محصول در سال اول اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها قطع شد.»

طبق قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها با توجه به این‌که شیر محصول استراتژیک محسوب می‌شود و تاکنون برای مصرف آن یارانه پرداخت شده است، دولت باید اعتبار آن را طی پنج سال بپردازد.

طبق برنامه‌ پنجم توسعه نیز یارانه‌ی محصول شیر نباید کمتر از یارانه سال گذشته‌اش باشد.

سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای مصرف شیر مصوب شد، اما این میزان پرداخت نشد و در ازای این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره چهار درصد از محل وجوه اداره شده برای تامین علوفه به دامداران اختصاص یافت که جوابگوی تولید ۹٫۵ میلیون تنی کشور نبود و قیمت تمام‌شده شیر خام به دلیل افزایش نرخ علوفه و هم‌چنین حذف یارانه افزایش یافت.

در پی افزایش قیمت‌ها که از سال گذشته طی سه مرحله صورت گرفت و در سال جاری نیز در یک مرحله افزایش یافت، قدرت خرید شیر در جامعه کاهش یافت.

دامداران و صنایع لبنی از جمله مدیرعامل اتحادیه دامداران و مشاور انجمن صنفی صنایع لبنی معتقدند دولت برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید جامعه و افزایش مصرف این محصول استراتژیک باید یارانه بپردازد؛ نه اینکه برای ارزان خوردن مصرف‌کننده و داشتن قدرت خرید در جامعه، تولیدکننده متضرر شود.

البته طی روزهای اخیر وعده تامین علوفه یارانه‌ای به دامداران داده شده و قرار شده برای تولید هرکیلو شیرخام ۱۴۰ تومان یارانه در نظر گرفته شود.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.