سرخس؛ قطب اصلی پتروشیمی کشور می شود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید از تاسیسات گاز در سرخس تاکید کرد: پالایشگاه شهید هاشمی نژاد در منطقه خانگیران اهمیت راهبردی دارد و سرخس می تواند یکی از قطب های اصلی پتروشیمی کشور شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، عبدالحسین بیات گفت: این مجموعه راهبردی معادل ۲ پالایشگاه پارس جنوبی گاز کشور را تامین می کند.

عبدالحسین بیات با بیان این که این پالایشگاه در نقطه ای از کشور که کمتر توسعه یافته است، قرار دارد، گفت: تولیدات این مجموعه امکان حضور صنعت پتروشیمی و توسعه این صنعت در این منطقه را فراهم می کند. 

بیات، روحیه بسیجی در مدیران و کارکنان این مجموعه را عامل اصلی موفقیت برجسته این پالایشگاه در دستیابی به شاخص های کیفیت و بهره وری بین المللی دانست و افزود: متاسفم که هنوز صنعت پتروشیمی در این منطقه حضور نیافته است و آماده هستیم با فراهم آوردن بسترهای لازم فرصت سرمایه گذاری در این منطقه را که از هر جهت مناسب برای حضور صنعت پتروشیمی است فراهم کنیم تا هم واحدهای میان دستی و هم واحد های تکمیلی در این منطقه احداث شود.

معاون وزیر نفت در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز گفت: بیش از یک و نیم سال است که برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یک قطب بزرگ صنعت پتروشیمی مطالعاتی شده است و گروه های کارشناسی زیادی از صنعت پتروشیمی از این منطقه بازدید و حاصل مطالعات خود را بصورت کارشناسی شده ارائه کرده اند.

بیات افزود: نتیجه این مطالعات در سفر اخیر هیئت دولت به شهرستان سرخس به بار نشست و هیئت دولت احداث صنایع پتروشیمی و تامین خوراک مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی سرخس را تصویب کرد.

معاون وزیر نفت گفت: در این منطقه زیر ساخت های بسیار ارزشمندی وجود دارد که مورد نیاز صنایع پتروشیمی است که از جمله آنها فرودگاه بسیار مجهز، راه های ریلی، آب مناسب و فراوان در این منطقه و مهم تر از آن هم جواری با منابع گازی که خوراک اصلی صنعت پتروشیمی است.

وی ادامه داد: این منطقه با این امکانات و استعدادها نباید تاکنون مورد غفلت واقع می شد و باید تلاش های سریع، گسترده و فراوانی را در زمینه استقرار واحدهای پتروشیمی به کار گیریم.

بیات با اشاره به آغاز احداث واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک در این منطقه گفت: سرمایه گذاران آماده احداث این واحدها هستند و در برنامه های ما تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به یک قطب بزرگ پتروشیمی وجود دارد. 

وی با تاکید بر اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: با اجرای این قانون و با حمایت دولت در جهت آماده کردن بسترها و زیر ساخت ها ؛ بخش خصوصی و سرمایه گذاران با دلگرمی بیشتری وارد میدان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهند شد. 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این بازدید از زیرساخت های احداث شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از جمله فرودگاه بین المللی منطقه، سایت راه آهن و مخازن ذخیره سوخت، سایت انبارهای منطقه و همچنین سایت پتروشیمی این منطقه بازدید کرد.

شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد تنها واحد پالایشی شرق کشور است که خوراک (گاز) آن از منابع گاز ترش منطقه خانگیران سرخس در ۱۶۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد تأمین می شود.

این پالایشگاه ،گاز ۶ استان خراسان رضوی شمالی و جنوبی و گلستان و مازندران و بخشی از استان سمنان را در شمال شرق کشور تامین می کند و سهم تولید پالایشی آن در سبد انرژی نیز ۱۰ درصد است.

بنزین خام (نفتا)، نفت گاز، نفت سفید و انواع حلال، دیگر محصولات پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد هستند که از محل پالایش گازهای ترش و شیرین مخازن منطقه خانگیران سرخس (به عنوان تامین کننده خوراک واحدهای عملیاتی پالایشگاه) در واحدهای تقطیر این پالایشگاه تولید می شوند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.