سردار جلالی: سناریوی دشمن، ترکیبی از تهدیدات اقتصادی، سایبری، اطلاعاتی و عملیات نظامی است

یکشنبه ۱ مرداد – ۰۶:۰۴:۴۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکا امروزه از قدرت سخت فقط برای تهدید و برهم‌زدن نظم و امنیت اقتصادی استفاده می‌کند و بکارگیری قدرت سخت، با هدف اقتصادی انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سردار جلالی در اولین هم‌اندیشی اقتصاد مقاومتی که در محل این سازمان تشکیل شد، اظهار کرد: مباحث اقتصادی را از دو منشاء می‌توان مورد بررسی قرار داد؛ مدیریت اقتصادی داخل، که به داخل و ساختار مدیریت داخلی مربوط می‌شود و دیگری تاثیر مستقیم دشمن یا تهاجم اقتصادی، که شاید از ذهن بسیاری از مسئولان مغفول مانده و اخیرا مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: آمریکا و دشمنان ما مدتهاست از رویکرد انهدام صرف اهداف فیزیکی منصرف شده‌اند و بر اهداف اقتصادی که از سال ۹۱ شکل گرفته و از سه ـ چهار سال گذشته با مفهوم «smart power» عنوان می‌شود، تمرکز کرده‌اند. در این روش، کشور روبروی یک سیستم مرکب و پیچیده قرار گرفته و تمام اجزاء این سیستم بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند و برخورد با آن، باید سیستمی و هماهنگ باشد. در این روش، رویکرد دشمن در برخورد با کشور، استفاده از مولفه‌های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی، اطلاعات و حتی فرهنگی ـ حقوقی است. کاربرد هوشمندانه این مولفه‌ها به قدرت هوشمند «smart power» تعبیر می‌شود.
جلالی با بیان اینکه “با این نگاه، سناریوی برخورد با ما یک سناریوی همه‌جانبه است و عملیات نظامی، یک عملیات مکمل است”، افزود: آمریکا‌یی‌ها از سه سناریوی قدرت سخت، قدرت نیمه‌سخت و قدرت نرم در برخورد با کشورهای هدف استفاده می‌کنند. آنها امروزه از قدرت سخت فقط برای تهدید و برهم‌زدن نظم و امنیت اقتصادی استفاده می‌کنند و بکارگیری قدرت سخت با هدف اقتصادی انجام می‌شود.
رییس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: آمریکا در برابر کشور ما از تهدید نیمه‌سخت استفاده می‌کند که این سناریو، ترکیبی از تهدیدات اقتصادی، سایبری، اطلاعاتی و عملیات نظامی تکمیلی است. رویکرد امروز آمریکا این است که تمام مولفه‌های اقتصادی ما را تحت حمله همه مولفه‌های قدرت اقتصادی خود قرار می‌دهند و برای ما مشکلات اقتصادی به وجود می‌آورند و حتی از قدرت خود در قالب مصوبات شورای امنیت سازمان ملل سوء‌استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به برخی زیرساخت‌های کشور که در معرض تهدید دشمن قرار دارد گفت: از جمله زیرساخت‌های اقتصادی ما که در مورد حمله قرار گرفته است، می‌توان از سیستم پولی و بانکی، انرژی هسته‌یی، حمل‌و‌نقل دریایی، بیمه و صنعت نفت و پتروشیمی نام برد که در اقتصاد ما نقش بسیار مهمی دارند.
جلالی با بیان اینکه “در تهدید و جنگ اقتصادی، هدف، مردم هستند و مردم بازیگر اصلی در درگیری‌های سیاسی محسوب می‌شوند”، اظهار کرد: تعبیر جنگ «مردم محور» به این معناست که باید با انتقال فشار به مردم، ضربه غیرمستقیم از طرف مردم بر دولت وارد شود و ابزار سنجش این فشار، شبکه‌های اجتماعی و برخی دستگاه‌های جاسوسی هستند. در کنار اینها، عملیات روانی با استفاده از اینترنت و ماهواره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه “استراتژی فشار، به تدریج بر مردم وارد می‌شود”، تاکید کرد: ما باید از همه ظرفیت‌های کشور اعم از اقتصادی، اطلاعاتی، نظامی و سیاسی کشور استفاده کنیم که در این شرایط نیاز به یک هماهنگ‌کننده و راهبرد متمرکز اقتصادی داریم و در شرایط جنگ، نیاز به وجود آن دوچندان می‌شود. نامگذاری امسال با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نشان‌دهنده توجه مقام معظم رهبری به این موضوع است.
رییس سازمان پدافند غیرعامل در پایان گفت: یکی از را هکارهای اساسی در کاهش فشار اقتصادی بر مردم، کنترل خروج ارز از کشور است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در کنار این مسائل باید مشکلات قانونی داخلی را برطرف کنیم تا مقررات و آیین‌نامه‌ها موجب افزایش مشکلات اقتصادی نشوند. همچنین باید نیازمندی‌ها را اولویت‌بندی کنیم و نیازهای اساسی و اصلی را مدنظر قرار دهیم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۲۱۸۰۴۳۸۰۰۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.