سرعت صاعقه وار تصاویر ویدئویی

جام جم آنلاین: شما دوستداران علم و فناوری تا یک سال و نیم دیگر شاهد پیشرفت‌های شگرفی در فناوری وای‌ ـ فای (Wi-Fi) خواهید بود.

مسیریاب‌های (router) بسیار پرسرعت‌تری جایگزین انواعی می‌شود که امروزه می‌بینید و گروه جدیدی از وسایل که سرعت انتقال و استریم داده هفت گیگابایت بر ثانیه (Gbps) را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد و از همه مهم‌تر از شر شلوغی و به‌هم‌ریختگی کابل‌کشی در منزل و محل کار خود خلاص می‌شوید.

این پیشرفت‌ها در دو حوزه از فناوری بی‌سیم صورت خواهد پذیرفت، نوع اول ۸۰۲٫۱۱ac برای همه مسیریاب‌های خانگی که باند پنج گیگاهرتز (GHz) را مورد استفاده قرار می‌دهد و دومی ۸۰۲٫۱۱ad برای انتقال داده پرسرعت در فواصل کوتاه روی باند (طول موج) ۶۰ گیگاهرتز کاربرد دارد.

اما این دو فناوری مراحل متفاوتی از توسعه را می‌پیمایند و مسیر پیشرفت دومی آهسته تر از اولی است. صاحب‌نظران وای ـ فای در انتظارند تا محصولات ۸۰۲٫۱۱ac اوایل سال ۲۰۲۲ به رسمیت شناخته شوند، این در حالی است که این مسیر زمانی برای ۸۰۲٫۱۱ad به مراتب دستخوش تغییرات خواهد شد.

زودترین زمانی که برای به رسمیت شناخته شدن محصولات ۸۰۲٫۱۱ad می‌توان محتمل دانست اواخر ۲۰۲۲ است البته این احتمال وجود دارد که رسمیت یافتن‌های اولیه این فناوری شامل ثبت مسیریاب‌ها و مودم‌های مربوط به آن نشود.

بیشترین کاربرد اتصالات ۷Gbps روی باند ۶۰GHz و به صورت نقطه به نقطه (point-to-point) درست مثل استریم ویدئو از یک دستگاه به تلویزیون یا انتقال حجم غول آسایی از داده بدون نیاز به سیم، صورت می‌گیرد.

هدف نهایی آن، این است که اتصالات ۶۰GHz با اتصالات ۲,۴GHz و ۵GHz یکجا به همراه هم روی مسیریاب‌های سه بانده (کاناله) در کنار هم باشد اما این طور به نظر می‌آید که اولین محصولات ۶۰ گیگاهرتزی شامل اکسس پوینت‌ها (access point) نباشد.

صاحبنظران وای ـ فای به اتفاق نظر رسیده‌اند که اتصالات نقطه به نقطه برای شروع کار و تا زمانی که مسیریاب‌های مربوط به آن از راه برسد، کفایت می‌کنند.

سیر تکامل

فناوری وای ـ فای در حال تکامل و رسیدن به نقطه‌ای است که از مسیریاب بی‌نیاز شود.

جدای از آن متخصصان وای ـ فای مشغول کار روی برنامه‌ای نرم‌افزاری به نام میراکست (Miracast) هستند که می‌تواند با اتصالاتی که جهت استریم محتوای رسانه‌ای (media) بین دستگاه‌هایی که نیاز به شبکه‌های بی‌سیم (Wi-Fi network) از پیش پیاده‌سازی شده و مسیر یاب‌های بی‌سیم (wireless) موجود ندارند، به آسانی کنار بیایند.

میراکست در آغاز برای باندهای ۲٫۴ گیگاهرتز و پنج گیگاهرتز طراحی شده بود اما در آینده تاخت و تاز آنها روی باند ۶۰ گیگاهرتز نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

با این که قرار نیست به رسمیت شناخته شدن ۸۰۲٫۱۱ad به این زودی‌ها محقق شود، اما شرکت تولیدکننده تراشه وایلوسیتی (Wilocity) مشغول نمونه سازی فناوری ۶۰GHz برای تولیدکننده‌های سیستم‌های رایانه‌ای است و از قراین چنین برمی آید که قرار است نوت‌بوک‌هایی که از انتقال ۶۰ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند، تا آخر نیمه دوم امسال یعنی حتی پیش از رسمیت یافتن استاندارد ۸۰۲٫۱۱ad توسط منابع موثق راهی بازار شوند.

به نظر نمی‌رسد سری اول این نوت‌بوک‌ها شامل مسیریاب باشد و به جای آن ما باید نوت‌بوک دارای قابلیت فعال‌شده ۸۰۲٫۱۱ad را همراه یک پایانه توسعه ریموت کنترل به نام DockingZone که دربردارنده رابط‌های کاربری مانند اینترنت گیگابایتی Gigabit Ethernet) ،eSata) و USB 3.0 است، دریافت کنیم.

به سبب کوتاه بودن برد دسترسی باند ۶۰GHz، محصولات دارای استاندارد ۸۰۲٫۱۱ad جهت انتقال داده و استریم در فضای تنها یک اتاق و نه برای کل یک ساختمان طراحی شده است.

امروزه لپ‌تاپ‌ها باریک‌تر می‌شود؛ این گرایشی است که از هر نظر رضایت کاربران را در پی دارد، اما به همان نسبت تعداد درگاه‌های اتصال (port) آنها نیز کمتر می‌شود.

امید وایلوسیتی این است که یک کارت مخصوص بی‌سیم به عنوان واسطه‌ای بین نوت‌بوک و پایانه توسعه ریموت کنترل (remote docking station) بتواند این مشکل را حل کند.

سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن در برابر مصرف برق

شرکت یاد شده تنها سازنده فناوری ۶۰ گیگاهرتزی نیست.

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ (Nanyang) و انستیتوی A STAR تحقیقات اینفوکام (Infocomm) در سنگاپور نیز از دسامبر ۲۰۰۹ نیز مشغول کار روی همین پروژه هستند.

آنها موفق به توسعه ریزتراشه‌ای (microchip) شده‌اند که داده را تا سرعت ۲Gbps به صورت بی‌سیم ارسال می‌کند که از نصف سرعت برنامه‌ریزی شده وایلوسیتی برای این کار نیز کمتر است.

با این حال محققان ادعا می‌کنند فناوری آنها به صورت غیرعادی از نظر انرژی کارآمد و کم مصرف است. چیپ‌ست طراحی شده توسط آنها اساسا برای دستگاه‌های قابل حملی چون تلفن‌های همراه هوشمند (smartphone)، جایی که کم‌مصرف بودن وسیله واقعا حیاتی است، کاربرد دارد.

راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد با صرف مقادیر عظیمی از انرژی، داده‌های بیشتری را انتقال می‌دهد، به طوری که برای یک تلفن‌همراه اصلا قابل تصور نیست.

این تراشه در مرحله بازاریابی بوده و تیم تحقیق به دنبال تولیدکنندگان تلفن‌همراه و رایانه است تا آن را در محصولات تولیدی خود نصب و آزمایش کنند.

همگام‌سازی بی‌سیم (Wirless syncing)، ارسال فایل و صفحه نمایش‌هایی در اندازه‌های بزرگ از جمله سناریوهای گوناگون برای جایگزینی کابل‌ها با فناوری وای ـ فای است که هدف این گروه از محققان به شمار می‌رود. همان طور که در ابتدا ذکر شد در اینجا کشمکشی بین مصرف برق و سرعت در جریان است.

برخی شیوه‌های این تمهیدات سریع تراست، اما کمی بیشتر برق مصرف می‌کند. یکی از راه‌های ساخت یک محصول کم مصرف این است که به سرعت‌های انتقال داده پیشین قناعت کنید.

فعلا تولید کنندگان در مورد ۸۰۲٫۱۱ac و ۸۰۲٫۱۱ad درحال بازارسازی هستند و امیدوارند استانداردهای جدید انتقال داده بتواند نظر مصرف‌کنندگان را جلب کند.

همه چیز آماده رهاسازی غول سیلیکونی

هر دو استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac و ۸۰۲٫۱۱ad منتظر دریافت تصدیق از IEEE است.

در واقع ۱۱ad تنها چند قدم از ۱۱ac جلوتر است. با آن که ۸۰۲٫۱۱ad پهنای باندی (bandwidth) بالای ۷Gbps را پشتیبانی می‌کند، تاکنون تراشه‌های وایلوسیتی تنها توانسته است به بیش از ۴٫۶ گیگابایت بر ثانیه برسد.

سرعت آنها آنقدر بالاست که قادر باشد تقریبا با سرعت USB 3.0 مطابقت داشته باشد.

رسیدن به سرعتی بالای این حد مستلزم کشمکشی میان متغیرهایی مانند قیمت تمام شده و مصرف برق است.

در این خصوص شرکت وایلوسیتی اتحادی را با شرکت کوالکام (Qualcomm) برقرار کرده تا بتواند ۸۰۲٫۱۱n ، ۸۰۲٫۱۱ad و بلوتوث ۴ (Bluetooth 4.0) را به صورت مجتمع با هم در یک چیپ ست واحد ترکیب کند.

هنگامی که دستگاه‌های مناسب راهی بازار شود، استفاده از اکسس پوینت‌های مناسب نیز به دنبال آن آغاز خواهد شد.

انتظار می‌رود بازار صدور چیپ ست‌های مخصوص مسیریاب‌های سه کاناله (triـband) سال ۲۰۲۲ حسابی داغ شود و در ۲۰۲۲ و فراتر از آن به صورت بخش مهمی از صادرات بازار چیپ ست‌ها به آن اختصاص یابد.(جام جم – ضمیمه کلیک)

منابع:

http://www.fiercewireless.com

http://www.extremetech.com

http://www.wilocity.com

جواد ودودزاده


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.