سرمایه‌ای بودن مسکن مشکل‌آفرین شده است/حذف تقاضاهای کاذب؛ ضرورتی برای مدیریت بخش مسکن

۱۸ام بهمن ،

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به صحبت‌هایی که دربارهٔ افزایش وام مسکن در کشور می‌شود، گفت: بین افزایش وام مسکن برای ساخت و خرید مسکن تفاوت وجود دارد و هرکدام اثر خاص خود را بر اقتصاد دارند.

وی با اشاره به افزایش وام خرید مسکن اظهار داشت: افزایش وام در جهت خرید مسکن امر مثبتی نیست چراکه سفته‌بازی و التهاب قیمت در بازار مسکن را افزایش داده و با تزریق پول، حجم نقدینگی در جامعه را بالا برده و تورم به بار می‌آورد.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: افزایش وام خرید مسکن در شرایط فعلی التهاب‌آور بوده و بورس‌بازی و تقاضای کاذب را در بازار مسکن بیشتر می‌کند.

نماینده مردم کرمان در ادامه به مثبت بودن وام خرید ساخت مسکن تأکید کرد و گفت: بالا بردن مقدار وام در جهت ساخت مسکن سبب خلق ارزش در اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و تقاضای واقعی در بازار خواهد شد.

پورابراهیمی در این‌باره افزود: افزایش وام خرید مسکن سبب ایجاد مساکن جدید و نوسازی مساکن کلنگی شده و نیاز کشور را در این زمینه تأمین خواهد کرد که در واقع اشخاص با تلفیق پول خود با وام دریافتی، تولید و اشتغال جدید به وجود می‌آورند.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به راهکارهای متعادل‌سازی قیمت مسکن، تصریح کرد: عوامل اقتصادی به هم وابسته‌اند و به تنهایی نمی‌توان در مورد هر یک از آن‌ها اقدام کرد.

وی با برشمردن عوامل تورم، ادامه داد: رشد نقدینگی در کشور به شدت روبه افزایش است به طوری که حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی در کشور است لذا با هدایت درست این منابع، باید حجم نقدینگی را در کشور کاهش دهیم، تا بتوانیم تورم را در همه حوزه‌ها و مسکن کنترل کنیم.

نماینده مردم کرمان افزود: کاهش ارزش پول ملی یک ماهیت تجدید ارزیابی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند به این معنی که با بالا رفتن ارزش دلار، قیمت‌ همه اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم نیز بالا رفته و بر صادرات و واردات نیز تأثیرگذار خواهد بود.

پورابراهیمی ادامه داد: هرچه میزان کاهش پول ملی بیشتر باشد، تفاوت تجدید ارزیابی نیز بیشتر خواهد شد لذا ما باید تلاش کنیم تا این اختلاف را به حداقل برسانیم، کاهش ارزش پول تا یک درصد، آن هم برای صادارت غیرنفتی می‌تواند موثر باشد ولی بیش از آن برای اقتصاد کشور مضر است.

عضو کمیسیون اقتصادی به یک نکته مهم در باب مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: مسکن در کشور ما به جای اینکه کالایی مصرفی باشد کالایی سرمایه‌ای است لذا تقاضاهای کاذب را به خود جذب می‌کند که حذف این تقاضاها عاملی مهم در مدیریت قیمت مسکن است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.