سرگردانی داروهای وارداتی در گمرک

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی:
درحالی‌که خبرها و گزارش‌ها در سایت‌های خبری حکایت از افزایش بهای دارو تا کمتر از ۲ هفته آینده دارد، اخبار دیگری مبنی بر سرگردانی داروهای وارداتی در گمرک نیز انتشار یافته است.

وجود داروها در گمرک این نگرانی را پدید آورده که تاریخ انقضای آنها بدون آنکه در بازار عرضه شوند به اتمام برسد و این امر همچنین می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل افزایش بهای دارو به حساب آید. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رشد حدود ۲۵‌ درصدی قیمت داروهای داخلی تا ۱۰‌ روز آینده ابلاغ می‌شود. در مورد قیمت جدید داروهای وارداتی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما رشد قیمت آنها زیر دوبرابر خواهد بود.

عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با فارس درباره قیمت‌گذاری جدید دارو توضیح داد: کمیسیون قیمت‌گذاری دارو با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده و سندیکای داروسازان کار خود را برای قیمت‌گذاری جدید دارو آغاز کرده و تلاش می‌کند به یک قیمت منطقی و کارشناسی برای دارو در سال جدید برسد. وی گفت:‌ هنوز هیچ قیمت جدیدی برای دارو در سال جدید ابلاغ نشده اما کمیسیون قیمت‌گذاری دارو در مورد قیمت داروهای تولید داخل به رشد ۲۵ درصدی رسیده است که با توجه به تغییر نرخ ارز از نرخ ارز مرجع به مبادلاتی و تأثیر واردات مواداولیه بر قیمت این داروها به‌صورت منطقی، زیر نرخ تورم و حتی کمتر از افزایش حقوق کارمندان دولت است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت‌گذاری داروهای وارداتی نیز گفت: مسئله داروهای خارجی با توجه به اینکه مستقیما به تغییر نرخ ارز وابسته هستند، پیچیده‌تر است و هنوز در مورد قیمت جدید این داروها تصمیم‌گیری نشده. وی گفت: نظر برخی کارشناسان خبره حوزه دارویی که نظرشان بسیار هم محترم است رشد ۲٫۵ تا سه برابری قیمت داروهای وارداتی است چون هم نرخ ارز تغییر زیادی داشته و هم شرکت‌های دارویی مشکل جدی نقدینگی دارند.

در حالی که بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواداولیه دارویی وجود ندارد اما برخی گزارش‌ها از دپوی حجم قابل توجهی از داروهای مورد نیاز مردم در گمرک‌های کشور حکایت دارد. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرده است که از ابتدای سال‌جاری تا ۱۶ اردیبهشت‌‌ماه ۱۵۷ میلیون دلار برای دارو، مواداولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است.

در همین حال طبق اظهارنظر فعالان صنعت و بازار دارو قیمت انواع دارو در بازار بین ۲۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی داروخانه‌ها مرتکب تخلفات گسترده به‌ویژه احتکار دارو شده‌اند. رئیس انجمن سرطان ایران درباره معضل دپوی دارو در گمرک گفت: کمبود دارویی که امروز در برخی از حوزه‌های پزشکی در کشور شاهد آن هستیم با تسهیل در ترخیص داروهای موجود در گمرک‌ها برطرف خواهد شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.