سر میز صبحانه یک خانواده ایده آل!

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،
ممتاز نیوز : وقتی گیج و منگ، با چشم‌های پف کرده از رختخواب بلند می‌شوید، هیچی مثل یک میز صبحانه مفصل با انواع خوراکی‌های لذیذ و رنگارنگ سرد و گرم آدم را سر ذوق نمی‌آورد. صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی و سوخت بدن برای یک روز کاری سخت و موتور محرکه فرزندان شماست. سعی کنید آن را جدی بگیرید و تاثیر آن را بر روند زندگی خود و خانواده‌تان ملاحظه کنید.

غلات و میوه:

 غلات خیسانده در شیر باب طبع بسیاری از صبحانه‌خوران حرفه‌ای است و در سراسر دنیا طرفدار دارد. از حداقل یک تکه میوه در هنگام صبحانه غافل نشوید و اگر سنتی‌ حال می‌کنید هلیم گرم با گوشت بوقلمون و دارچین که خاصیت آرام‌بخش دارد خوراکی بی‌رقیب روی میز و صبحانه است.

غذای گرم:

انواع نیمرو، املت، تخم‌مرغ عسلی، پوره سیب‌زمینی و غذای شب مانده مسافرته شما را رنگین‌تر و انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. کوکو، کتلت و پیتزای سرد با چای شیرین روز شما را می‌سازد.

قهوه یا چای:

آغاز صبحانه با یک نوشیدنی گرم، حاوی کافئین یاتئین، بهترین کار ممکن برای سر حال آمدن و باز شدن چشم‌هاست. نوشیدن چای پس از صبحانه آهن مواد غذایی را دفع می‌کند، پس اول چای یا قهوه!

مربا، پنیر و کره:

همراهان همیشگی نان در مسافرته ایرانی تنوع بسیار انواع مربا و پنیر سبب رنگارنگ شدن مسافرته و باز شدن اشتها می‌شود. کره نیز به هضم غذا کمک کرده و طعم‌دهنده لذیذی است.

نان:

انواع نان‌های معمول یا شیرمال، کربوهیدرات شما را تامین کرده و برای آغاز به کار سیستم گوارش و جذب شیره‌های معده انتخاب مناسبی است.

شیر:

یک فنجان شیر ترجیحا گرم در پایان صبحانه نه تنها کلسیم بدن را تامین می‌کند بلکه به نرم شدن و هضم غذا نیز کمک می‌کند. سعی کنید بچه‌ها حتما شیر بخورند و برای ترغیب آنها شیر را با عسل و شکر یا پودر کاکائو، یا شیره خرما طعم‌دار کنید.

چگونه صبحانه می‌خوریم؟  چگونه باید بخوریم؟

مهمترین بخش در میان ۳ وعده اصلی غذایی صبحانه است که معمولاً ارزش آن نادیده گرفته می‌شود. صبحانه به این سبب که در ساعات ابتدایی صبح صرف می‌شود، حال و حوصله بسیاری برای برگزاری مفصل آن نمی باش، اما اگر به سلامتی خود و فرزندان‌تان علاقه‌مندید، وعده صبحگاهی را جدی بگیرید. مهمترین کاری که باید انجام دهید اینکه کمی سحرخیز باشید و حداقل ۳۰ دقیقه سریعتر از خواب بیدار شوید تا صبحانه مقبولی فراهم کنید. در ضمن یک صبحانه مفصل مانند هر غذای دیگر آداب و روشی دارد که در کنار نکاتی مفید، در ادامه می‌آید:

قبل از صبحانه نرمش کنید

 صرف صبحانه در کنار خانواده را محدود به روزهای تعطیل نکنید. روزهای عادی نیاز  بدن به ناشتایی باتوجه به حجم بالای فعالیت بدنی،‌ بیشتر است، پس این کار را تبدیل به عادت هر روزه کنید.به یاد داشته باشید معمولاً تا نیم ساعت پس از بیدار شدن به سبب بعضی واکنش‌های شیمیایی در بدن،‌ تمایلی به خوردن غذا نمی باش. مسواک زدن، حداقل ۱۰ دقیقه نرمش و آغاز فعالیت‌های روزانه با اندکی مطالعه روزنامه یا گوش دادن به رادیو، اشتهای شما را باز می‌کند.کربوهیدرات‌ها، شامل غلات و نان را حتما در صبحانه بگنجانید، زیرا قند خون را تنظیم کرده و در طول روز انرژی بیشتری دارید.

صبحانه پروتئینی

 صبحانه را با اضافه کردن مواد پروتئینی تقویت کنید. پروتئین هضم غذا را کند می‌کند، در نهایت مدت بیشتری احساس سیری کرده و با بالا رفتن قند خون احساس افسردگی نمی‌کنید. انواع گوشت، لبنیات،‌ تخم‌مرغ و حبوبات در این گروه جای دارند.اگر اهل تخم‌‌مرغ،‌ نیمرو، خاگینه و هر نوع تخم‌مرغ در صبحانه میباشید ولی از بالا رفتن کلسترول و چربی می‌ترسید از هر ۲ تخم‌مرغ زرده یکی را استفاده کنید و به جای آن یک قاشق خامه بریزید. اگر رژیم میباشید صبحانه را با میوه آغاز کنید، برش‌های رنگارنگ سیب، کیوی،‌ موز و پرتقال به میز صبحانه شما رنگ و لعاب خاصی می‌دهد و در عین حال سریعتر سیر می‌شوید. از مصرف آبمیوه طبیعی هم غافل نشوید.

سبزیجات صبحگاهی فراموش نشود

 اضافه کردن سبزیجات به صبحانه ارزش غذایی آن را بالا برده و ویتامین و آنتی‌اکسیدان بدن را تأمین می‌کند. به جای نیمرو، با اضافه کردن قارچ، پیاز، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی به تخم‌مرغ غذایی لذیذ و سالم‌تر خواهید داشت.سعی کنید تا آنجا که ممکن است روی زمین غذا نخورید. از صندلی استفاده کرده و تا آنجا که راحتی و آزادی عمل خود را از دست نمی‌دهید آن را به میز نزدیک کنید. این کار سبب می‌شود پشتتان صاف باشد و به بدن و سیستم گوارش فشار وارد نشود.

به میز صبحانه رنگ بدهید

برای میز صبحانه‌تان از رومیزی و ظروف با رنگ‌های ملایم مانند سفید و صورتی استفاده کنید تا آرامش به دست آورید.

برای هر نفر یک پیش‌دستی،‌ یک قاشق چایخوری، یک قاشق مرباخوری، چنگال و کارد کوچک و حداقل یک لیوان در نظر بگیرید.

سعی کنید صبحانه را به ترتیب سرو کنید و غذاها را مرحله به مرحله سر میز بیاورید تا روی میز بیش از اندازه شلوغ نشود و دسترسی برای همه آسان باشد.

میزبان باید جای خود را طوری انتخاب کند که نزدیک‌ترین محل را به آشپزخانه داشته باشید و بتوانید در حداقل زمان پذیرایی و ظروف را جابه‌جا کنید.

صبحانه در هوای آزاد

بساط صبحانه را جایی پهن کنید که ترجیحاً به هوای آزاد و نور کافی دسترسی داشته باشید، صرف صبحانه در هوای آزاد و تمیز لطف دیگری دارد.

پارچ آبمیوه، بطری شیر، شیشه مربا و در کل ظروف بزرگ را فقط برای پر کردن لیوان و ظروف‌های کوچک‌تر سر میز آورده و مجدداً ببرید.

نان را گرم کرده و بین یک پارچه خشک و تمیز بپیچید تا نرم و تازه بماند. در ضمن نان را به اندازه‌های کوچک ببرید تا روی میز حجم بسیاری نگیرد.

یک شاخه گل روی میز صبحانه، همه را سر حال آورده و عطر آن به شما نشاط می‌دهد.

منوی هفتگی صبحانه

صبحانه خود را به چند بخش تقسیم کرده و برای روزهای هفته منوی غذایی بنویسید.

نوشیدنی گرم: انواع قهوه، چای، شکلات داغ، شیرکاکائو

میوه‌جات یا آبمیوه

انواع نان، شیرینی و کیک، کورن فلکس

پروتئین: شامل انواع سوپ، غذاهای گوشتی، املت، نیمرو و ساندویچ‌ها

لبنیات: شیر، کره‌، خامه، انواع پنیر

مواد قندی: شامل مرباجات، عسل، شکر و…

سبزیجات مانند لیموترش، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار، زیتون و…

منبع : برترین ها

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.